Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Fridolins hundra dagar är räknade – men nu ber han om sex år till

1 av 1

tt bild

Nyheter | 08/01/2015 14:17

Han har varit utbildningsminister i 100 dagar. Men han har inte räddat skolan... än. Det är borgerligt trams att påstå att jag sagt att man kunde rädda skolan på 100 dagar", säger Gustav Fridolin till Nyheter24.

Förra året skrev Miljöpartietsspråkrör Gustav Fridolin en debattartikel i Aftonbladet om vilka reformer som skulle genomföras de första hundra dagarna efter regeringsskifte och som skulle kunna rädda skolan

Den tiden håller på att gå ut förutbildningsministern, som tillträdde i början av oktober.

Har du löst skolans problem än?

– Nej, det är mest borgerligt trams attpåstå att jag sagt att man kunde rädda skolan på 100 dagar, detvar inte jag som satte rubriken. Men på punkt efter punkt har vikommit fram till lösningar om vad som behöver göras, sägerGustav Fridolin till Nyheter24

Dock menar han att flera reformer har skjutitsupp efter att regeringens budget inte lyckades få stöd i riksdagen.Det menar Fridolin kommer att fixas i vårens budget.

– Vi vill till exempel se till att lärarlönerna höjstill 2016 och att alla barn får tillgång till kultur- och musikskolan, förändringar som stoppades med den borgerliga budgeten, men som vi tycker är viktiga. 

Men ni vill ha kvar de reformer som Alliansregeringen införde?

– I stor utsträckning. Det fanns reformervi tyckte var bra, men det fanns ofta ett problem med hur man infördedem, lite för snabbt, till exempel behörighetsreformen som fickändras flera gånger. Hade vi suttit oss ner och talat omlångsiktiga lösningar hade förutsättningarna varit bättre.

I en debattartikel som publicerades i Dagens Nyheter nyligen skriver Fridolin tillsammans med ministerkollegorna Helene Hellmark Knutsson och Aida Hadzialic om att han nu söker samarbete över blockgränserna för att hitta långsiktiga lösningar i skolan. Där nämns inget om till exempel vinstintresset, något som var en viktig fråga för de rödgröna inför valet. Men Fridolin tycker inte att regeringen har fintat väljarna. 

Finns det en risk att ni kompromissar ihjäl er med tanke på det parlamentariska läget?

– Det måste ju ändå vara bättre att vikan hitta regler som man vet gäller även över val, istället föratt man tänker ut regler själv som kanske försvinner efter någotår. Det är klart att om vi verkligen ska se till att alla dem somfår förtroendet att driva friskola gör det av rätt anledning kanbli ganska svåra samtal och förhandlingar. Men om man inte provarvet man ju inte vad man kan komma fram till.

Om resultaten inte vänder, hur lång tid tardet innan man kan säga att du misslyckats?

– Inom forskning brukar man tala om att i en enskild skola kan man vända en negativ utveckling på ett eller två år. För ett helt skolsystem brukar man tala om sex år. Så det är ett rimligt krav att ställa på en ny regering, om sex år ska vi ha vänt utvecklingen i svenska skolan. Målet borde ju vara att alla elever vid det laget lämnar grundskolan med behörighet till gymnasiet, säger Fridolin. 

Kan fridolin lösa problemen i skolan?