Dansk turistbyrå bakom Youtubebluff

VisitDenmark ligger bakom videon på Youtube där "Karen" efterlyser sonen till sin far.


–Jag tror att det är den mest effektiva kampanjen som någonsin skapats för ett danskt företag, säger den strategiske direktören Peter Helstrup till TV2.

800 000 visningar och fler än 3500 kommentarer. Så populärt blev Youtubeklippet som visar hur danska "Karen" letar efter pappan till sonen August. Många har berörts av Karens situation och önskat henne all lycka.

Men det har visat sig att allting är en bluff. "Karen" heter egentligen Ditte Arnth, en 29-åring skådespelerska från Köpenhamn. Och filmen är gjord av reklambyrån Grey till Danmarks statliga turistorganisation VisitDenmark.

–Historien visar att Karen är en dansk kvinna med värdighet som lever i ett fritt samhälle. Vi marknadsför Danmark som en fri plats och är glada att så många runt om i världen har valt att se den, säger Dorte Kiilerich till TV2.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!