Jättebyggen förvandlar London

- 15/01/2009, 17:43 -

För över 300 miljarder kronor blir London Europas största byggarbetsplats.

Heathrow ska få en tredje rullbana, och nu börjar rivningarna för Crossrail, Londons motsvarighet till tågtunnelbyggena under Malmö och Stockholm.

För över 300 miljarder kronor blir den brittiska huvudstaden under det kommande decenniet Europas största byggarbetsplats.

Heathrow, redan en av världens största flygplatser, får till en kostnad av nio miljarder pund en tredje rullbana, meddelade transportminister Geoff Hoon i det brittiska underhuset på torsdagen.

– Den är vår viktigaste port till omvärlden. Den förbinder oss med framtidens tillväxtmarknader, avgörande för varje stor handelsnation, sade Hoon.

Banan byggs norr om den nuvarande flygplatsen, vilket innebär att den nästan 1 000-åriga byn Sipson måste rivas. Därmed väntas projektet kantas av fortsatta protester både från miljövänner och boende.

"Skam för demokratin"

Redan under torsdagens parlamentssession blev Labourledamoten John McDonnell, vars valkrets ligger nära Sipson, så arg att han rusade fram och slet åt sig underhusets spira, en gyllene ceremoniell stav som anses ovärderlig.

– Detta är en skam för demokratin och nationen, röt han och slängde spiran på en bänk.

Tilltaget resulterade i fem dagars avstängning från underhuset.

Samtidigt svallar känslor av ett annat slag några kilometer nordöster om parlamentet, i korsningen Oxford Street/Tottenham Court Road. Där hölls natten till torsdagen en sista konsert på The Astoria, en klassisk nöjeslokal som genom åren huserat Nirvana, The Rolling Stones och The Arctic Monkeys bland många andra.

Inte till OS

Nu ska delar av dessa traditionsmättade Londonkvarter rivas för Crossrail, ett jättelikt tågtunnelprojekt 16 miljarder pund som ska löpa från Maidenhead och just Heathrow i väster till Brentwood i öster.

Byggandet kommer att påverka Londonbor och turister under hela det kommande decenniet, och skalan är hisnande - bara rivningarna runt Tottenham Court Road, som ska förvandlas från nedgången t-banestation till viktigt nav för Crossrail, tar ett år, och busslinjer läggs om i upp till sju år.

Snopet nog kan varken Crossrail eller det nya Heathrow tas i drift förrän mot slutet av 10-talet, långt efter OS 2012. Till sommarspelen om tre och ett halvt år, då London verkligen skulle behöva ett uppgraderat transportsystem, riskerar den brittiska huvudstaden i stället att vara insvept i byggställningar och sprängdamm.

Skrivet av: