Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Google fyller 13 - är det nu oturen kommer?

Nyheter24:s Jack Werner har tagit en närmare titt på Googles utveckling från ingenting alls till nybliven tonåring.

Vi vet inte så mycket om vad som kommer hända på 2200-talet, men världsrymden orubbliga rutiner ger en del ledtrådar. Söndagen den 28 augusti år 2287 kommer jorden och mars vara varandra som närmst sedan 2003. En drygt sex minuter lång solförmörkelse kommer distrahera människorna från sina sysselsättningar den 28 maj 2291. Filmen Starship Troopers utspelar sig under det århundradet, men låt oss för guds skull hoppas att den inte på något profetiskt sätt förutser vår framtid. Åtminstone inte för Eric E. Schmidts skull. Han räknade nämligen när han satt som Googles VD ut att det var då, vid 2200-talets slut, som Googles stora vision – att samla, kategorisera och göra sökbar all information i världen – skulle kunna uppnås. Och det skulle ju bli svårt om vi, som det ser ut i Starship Troopers, då mestadels ägnar oss åt eldstrider med utomjordiska insekter på planeten Klendathu.

Google har oavsett vår framtid onekligen satt ett ambitiöst mål, särskilt om man begrundar att allt började i januari 1996, när Larry Page och Sergey Brin, då Fil dr.-studenter vid Stanford University i Kalifornien, drog igång hemsidan på en server i ett studentrum. De hade tesen att om sökresultat sorterades efter deras relation till andra hemsidor, t.ex. antalet inlänkningar till den sidan där sökordet förekom, i stället för den då rådande normen för sökmotorer att sortera resultat efter det antal gånger sökordet förekom på sidan, så skulle resultaten bli mer tillfredsställande. Först hette deras sökmotor BackRub, men de bytte i september 1997 namn till Google, en lek med räkneordet googol (utsökt förklarat av populärvetenskapsgeniet Carl Sagan här). Efter att ha blivit uppmuntrade av ingenjören Andy Bechtolsheim startade Page och Brin ett år senare företaget Google, vars huvudkontor fick bli en vänninas garage, och Bechtolsheim gick som första investerare in med 100 000 dollar (en lyckad satsning, då den summan i mars 2010 beräknas ha vuxit till 1,7 miljarder dollar). I december 1998 får Google sitt första mediaomnämnande, då PC Magazine utnämner den till nätets näst bästa sökmotor (efter Altavista, som då dominerade), och skriver att den lovar gott för framtiden.

Åren som följer är mycket riktigt fulla av framgångar. Google flyttar 1999 med sina åtta anställda till Palo Alto, denna gång till ett riktigt kontor (ett sådant som inte luktar bensin), tar in ytterligare 25 miljoner i investeringar och blir dessutom världens största sökmotor. Under det påföljande året släpps Google på 15 olika nya språk, däribland svenska, och 2001 introducerar Google såväl bildsök som sökningar i forum. 2003 användes sökmotorn så flitigt i Sverige att Språkrådet tog med googla i sin ordlista, och samtidigt röstar amerikanska motsvarigheten American Dialect Society fram google som det föregående årets mest användbara nyord. Samma år köper Google företaget Pyra Labs, skaparna av Blogger, och lanserar därmed sin egen bloggtjänst. Ett hundratal liknande köp följde, som t.ex. det av Keyhole Inc som ledde till produkten Google Earth och det av Youtube som ledde till, tja, Youtube, och man kan definitivt säga att mycket av Googles stora framgångar beror helt på den goda fingertoppskänsla med vilken man köpt upp – eller in sig i - andra företag.

När år 2007 gick mot sitt slut hade inte bara Googles berömda förstasida genomgått betydande förändringar, där raden av sökområden, d.v.s bilder, filmer, kartor etc, flyttats upp till vänster i fönstret och därmed hittat den form som sökmotorn har idag, utan Google hade också genomgått sin första ordentliga motgång. Den inföll under 2006, då det uppmärksammades att den kinesiska lokalavdelningen av Google censurerade sina resultat, och kontroversen skulle fortgå ända till 2010 då det uppenbarade sig att vad som verkat vara statliga försök att hacka in sig i Googles datacentraler gjorts. Google reagerade på detta genom att sluta samarbeta med Kinas censur. Men det är inte bara för att undanhålla information Google har fått kritik – informationsinsamlandet i sig har stört många. Googles starkaste försäljningsargument och i förlängningen själva mål med verksamheten, att veta allt om allt – som ovan nämnde Erik Schmidt formulerar det, “The goal is to enable Google users to be able to ask the question such as ‘What shall I do tomorrow?’ and ‘What job shall I take?’” - skapar en instinktiv motvilja hos många. Det kanske också är den motviljan som delvis varit orsaken till att Googles upprepade försök att skapa ett socialt media för sina användare att hänga på misslyckats. Google vet vad du läser, vad du tittar på, vad du letar efter, var du går och till och med hur du mår – det är lätt att tänka sig att gemene man känner att den informationen får räcka, man vill inte dessutom informera om vilka vänner man har och vad man brukar prata med dem om, och håller sig därmed undan från påfund som Google Wave och Google Buzz. Skomakare bliv vid din läst.

I dag var det länge sedan Google marknadsförde sig som världens största sökmotor, eftersom de under många år varit världens största hemsida alla kategorier. Den enda konkurrenten i sikte är Facebook, men det är å andra sidan en stark sådan. Med de senaste uppdateringarna från Facebooks sida, där Timeline introduceras och gör dig, för att låna sociala media-specialisten Niclas Strandhs ord, till ”centrum i din sociala graf”, sprang de om Googles senaste sociala media-försök Google+ på riktigt, och Silicon Valley-veteranen Adam Rifkin förutspådde härom året att Facebook inom fem år kommer vara större än Google oavsett hur man räknar. Vilket är en stor grej, om man beaktar att Google varit nätets odiskutabla kung i nästan ett decennium.

Google jobbar emellertid långsamt - och extremt målmedvetet. Med Facebooks närmaste explosiva tillväxt i bakhuvudet kan det vara värt att fundera på vem som kommer orka längst. När Google säger att de förväntar sig nå sitt mål om 300 år inser man att de inte ser sig som någon fluga, och bara en grafisk jämförelse mellan jättarnas designförändringar visar att när Facebook letat runt länge efter det perfekta upplägget har Google gjort minimala förändringar på sin ack så symboliska förstasida. Googles erkänt utopiska företagskultur, där en informell stämning och avslappnad tonalitet råder, har dessutom gjort att Googles olika kontor flera år i rad hamnat på topplistor över världens bästa arbetsmiljö. Något som bådar gott inför framtida värvningar. Att Facebookgrundaren Mark Zuckerberg i början av nätverkets historia kallade sina användare för ”dumb fucks” eftersom de litade på honom gör också att han känns som något av en motpol till Google, vars inofficella slogan är ”Don’t be evil”.

Vi vet väldigt lite om 2200-talet, men vi vet att Google planerar vara färdiga då. Den visionen sätter perspektiv på ett företag. Att Facebook vunnit den senaste ronden behöver med andra ord kanske inte betyda så mycket om framtiden. Google har visat att de kan – och vill - lära sig av sina misstag, och dessutom har kraften att komma igen, och igen, och igen. I dag fyller Google 13 år, och vem vet – de kanske räcker längre än någon har kunnat ana. Ja, om inte de utomjordiska insekterna från planeten Klendathu anfaller förstås.

Av: Jack Werner

Mer:

Nu kan du se vem som dissat dig på Facebook