Annons

Beslut om kritiserade titelsponsorn ska utredas

Publicerad: 11 juli 2025, kl. 10:58
Uppdaterad: 11 juli 2025, kl. 11:42
Jana Wannius, tävlingsordföranden, respekterar kritiken mot titelsponsorn även om han svårt att förstå den. Foto: Ola Torkelsson / TT

Stormen kring Falsterbo Horse Show har lagt sig. Kvar står tävlingens ordförande Jana Wannius och undrar om det var rätt beslut att säga upp det kritiserade sponsoravtalet med Al Shira'aa. Förvåningen är fortfarande lika stor när man möter förbund ute i världen som undrar vad som har hänt här i Sverige, säger han.

Efter hat och hot mot att titelsponsorn var från Förenade Arabemiraten tvingades Falsterbo Horse Show att backa. Mycket av kritiken har kretsat kring landets kvinnosyn och brist på mänskliga rättigheter.

Men om det var rätt beslut är något som Wannius inte vill kommentera förrän han har utvärderat processen i lugn och ro.

— Vi måste titta på det här i en utredning. Vad gjorde vi rätt och vad gjorde vi fel? Och hur kunde det här hända i vårt land när det inte har hänt i något annat land?

Falsterbokänslan oförändrad

När Falsterbo Horse Show arrangeras för först gången sedan kritikstormen tycker Wannius att det mesta är sig likt. Han har inte kunnat se något större negativ påverkan på varken antalet besökare eller utställare. Två sponsorer har hoppat av, men om han själv får utvärdera situation är den så kallade ”Falsterbokänslan” helt oförändrad.

Annons

Wannius säger att han respekterar kritiken, som kulminerade i mars, till hundra procent, även om han har svårt att förstå den.

— Det blev för mycket och till slut tyckte både jag och sheikha Fatima att det fick vara nog. Man kan få tillräckligt mycket hat och hot.

”Behandlas på annat sätt”

Wannius vill inte kommentera hoten närmare mer än att han inte har polisanmält dem.

— I bland har det också varit välgrundade synpunkter. Det jag har svårt att förstå är det här oerhörda hatet. Det var inte så att jag inte hade gjort min hemläxa. Innan vi tecknade avtalet pratade jag med flera andra arrangörer. Den största i Storbritannien har haft den sponsorn i sju, åtta år. De sponsrar också tyska förbundets största unghästtävling.

Kritiken i form av sporttvätt, som Olof Lundh lyfte i en krönika i Dagens Industri, har han också svårt att förstå.

— Jag kan väl ungefär lika mycket om pakistansk kricket, som jag tror att Olof Lundh kan om hästsportsevenemang. Det är väldigt lätt att säga att någon ägnar sig åt ”sportswashing”, men när det kommer till ”business” är det en helt annan sak. Sportbranschen behandlas på ett helt annat sätt att än vanliga svenska företag som handlar med dessa länder.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons