23 miljoner för 30 sekunder

Super Bowl-reklamen slår nytt rekord trots finanskrisen.


Det är USA:s mest sedda teveprogram, och närmast att likna vid en nationell högtidsdag. Nu ser Super Bowl ut att slå nya försäljnigsrekord för tevereklamen, trots den varande finanskrisen. Roy Lewis, Pittsburgg

Några av reklamsnuttarna på 30 sekunder kommer över gränsen på 3 miljoner dollar, motsvarande 23 miljoner kronor.

Tevebolaget NBC:s chef Dick Ebersol var under tisdagen mycket nöjd med att ha sålt 85 procent av reklamtiden innan finanskrisen slog till i början av september.

– Vi var väldigt lyckosamma. Vår säljavdelning hade sålt mer Super Bowl-reklam i början av september än någonsin tidigare, säger Ebersol enligt Hollywood Reporter.

Enligt Ebersol har några få, hemliga, reklamsnuttar sålts för över 23 miljoner styck, medan andra ligger runt 15 miljoner.

Årets Super Bowl går av stapeln på söndag natt svensk tid mellan sensationen Arizona Cardinals och rutinerade Pittsburgh Steelers. I pausunderhållningen uppträder Bruce Springsteen.

Topp 10 Super Bowl-reklamer från 2008:

Super Bowl-reklamen som lanserade Apples Macintosh 1984:

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!