Alexandra Nilsson kritisk mot influencers som marknadsför tobak

Influencers som dissar andra influencers hej vilt…som själva gör reklam för snus(!)) och skit för att få in några billiga slantar på kontot. Skäms åt er. // Alexandra Nilsson på Instastory

Jag vet faktiskt inte vem eller vilka influencers som Alexandra menar i sitt inlägg, och det är egentligen inte så viktigt. Jag tycker däremot att det hon skriver om att göra reklam för snus är desto mer intressant. 
Man får än så länge göra reklam för vitt snus – kallat tobaksfritt snus – trots att det utvinns ur tobak och fortfarande innehåller den vanebildande substansen nikotin, och bland annat Amanda Schulman har vid upprepade tillfällen gjort reklam för märket Zyn.

Hur ser ni på det här med att influencers gör reklam för snus, om än tobaksfritt?
Är det annorlunda än att göra reklam för, säg, alkohol?

Influencerkampanjen gick inte riktigt som planerat för Revolution Race

Alltså ”Johnny Edlind och Revolution Race”-grejen. Så jävla sopigt.   Klädmärke anlitar ”influencer” för att få ”content” publicerat som visar deras produkter.   Influencern har inga som helst kunskaper om hur produkterna ska användas - men kan fixa ”bra bilder”. ”Bra bilder” används av både Influencern och företagets marknadsföring.   Bilderna visar influencern eldandes. Direkt på klipphäll. I ett naturreservat.   Outcome: bilderna blir inte den förväntade succén hos målgruppen.   Friluftsklädföretaget stoppar kampanjen och hoppas på att ”Det ska blåsa över” innan fler ser bilderna.   Så. Jävla. Sopigt.
Bildkälla: Jesper Värn Twitter
Bildkälla: Resume

Jesper Värn sammanfattade situationen så bra på Twitter att det nästa skulle kännas fånigt att göra någonting annat än låta honom förklara vad som hänt här:

Alltså ”Johnny Edlind och Revolution Race”-grejen. Så jävla sopigt.
Klädmärke anlitar ”influencer” för att få ”content” publicerat som visar deras produkter. Influencern har inga som helst kunskaper om hur produkterna ska användas – men kan fixa ”bra bilder”. ”Bra bilder” används av både Influencern och företagets marknadsföring. Bilderna visar influencern eldandes. Direkt på klipphäll. I ett naturreservat. Outcome: bilderna blir inte den förväntade succén hos målgruppen. Friluftsklädföretaget stoppar kampanjen och hoppas på att ”Det ska blåsa över” innan fler ser bilderna. Så. Jävla. Sopigt.

För er som inte vet vem Johnny Edlind är, så är han bland annat en influencers med 1 000 000 följare på Instagram.
(Företaget han gör reklam för – Revolution Race – har 275 000 följare på Instagram.)
Johnny Edlind har bland annat medverkat i Paradise Hotel och ser sig själv som en entreprenör då han – enligt sin hemsida – skapat allt från presets och prints till musik.

Han har med andra ord, många strängar på sin lyra, men tyvärr var inte kännedom om allemansrätten en av dem.
Hade han gjort en snabb sökning på hur och var man får elda så hade han fått upp det här – från Naturvårdsverkets hemsida.

Elda inte direkt på - eller alldeles intill – berghällar eller större stenblock! De spricker sönder och får sår som aldrig läker.

Särskilda regler i nationalparker och naturreservat Beslutade eldningsförbud omfattar också nationalparker och naturreservat. I sådana områden gäller vanligen också särskilda regler för eldning. Det kan vara helt förbjudet, eller bara tillåtet på vissa iordningställda eldplatser.

Varken företaget eller influencers har kommenterat den nedtagna kampanjen utan verkar, som Jesper Värn skriver, ha lagt locket på. 
En inte helt framgångsrik kampanj alltså.

Tack för tips!

Nu kan du dölja likes och views på Instagram + blockera på en helt ny nivå

Äntligen har den här funktionen kommit till instagram. Att se vad andra får för likes är bara stressande. Och att kämpa för att få likes på egna bilder är nog en anledning till psykisk ohälsa för många unga användare. Nu kan vi alla skita i antal likes och fokusera på innehållet istället ❤❤
Bildkälla: Alexander Erwik Facebook

 

 

Hur kan jag dölja eller visa antalet gilla-markeringar och visningar på Instagram? Den här inställningen är inte tillgänglig för alla i nuläget. Du kan ändra huruvida du ser det totala antalet gilla-markeringar och visningar som inlägg har på Instagram. Du kan även dölja eller visa antalet gilla-markeringar och visningar på dina egna inlägg så att de inte är synliga för andra på Instagram. Du kan fortfarande visa det totala antalet gilla-markeringar och visningar på dina inlägg. Så här döljer eller visar du antalet gilla-markeringar och visningar på alla Instagram-inlägg: Tryck på instagram-user-profile eller din profilbild längst ned till höger om du vill gå till din profil. Tryck på och sedan på instagram-settingsInställningar uppe till höger. Tryck på Sekretess och sedan på Inlägg. Tryck på eller bredvid Dölj antal gilla-markeringar och visningar för att aktivera eller inaktivera den här inställningen. Så här döljer eller visar du antalet gilla-markeringar och visningar innan du delar ditt inlägg: Tryck på Avancerade inställningar längst ned innan du delar ett inlägg. Tryck på eller bredvid Dölj antal gilla-markeringar och visningar för att aktivera eller inaktivera den här inställningen. Så här redigerar du inställningen för antal gilla-markeringar och visningar på ett inlägg som du redan har delat: Tryck på ig-three-dots (Android) eller ig-three-dots (iPhone) längst upp till höger i inlägget. Tryck på Dölj antal gilla-markeringar eller Dölj antal gilla-markeringar och visningar för att aktivera den här inställningen. Tryck på Visa antal gilla-markeringar eller Visa antal gilla-markeringar och visningar för att inaktivera den här inställningen.

Äntligen har den här funktionen kommit till instagram. Att se vad andra får för likes är bara stressande. Och att kämpa för att få likes på egna bilder är nog en anledning till psykisk ohälsa för många unga användare. Nu kan vi alla skita i antal likes och fokusera på innehållet istället ❤❤ // Alexander Erwik 

Den här funktionen är än så länge inte tillgänglig för alla Instagramkonton, men den verkar vara på gång. 
Vad tycker ni om den?
Jag tycker det är lysande och håller med Alexander här ovan.
Jag ser ingenting negativt med det här än så länge, inte för gemene man i alla fall. Kanske för företag eller liknande, men det återstår i så fall att se.

Har ni fått ångest eller liknande i jakten på likes och views, eller när ni sett andras siffror?

HÄR har jag skrivit lite om saken tidigare.

Bildkälla: Tiingelinn Instastory

Jag fick även nyss skickat till mig att Tiingelinn skrivit om en annanny funktion, som jag antar är kopplad till själva telefonen.
Det här är VERKLIGEN en efterlängtad funktion av många, tror jag.
Att kunna blocka ett konto och alla nya konton som vederbörande skapar – och det är här jag anar att det gäller alla konton skapade från samma telefon eller liknande.

Grymma funktioner av Instagram, eller hur?!

 

Måste man dela världshändelser bara för att man är offentlig?

Iza & Elle: We just want tp respond on some negative comments we have received lately, comments that say that we don't support different movements and things that happens around the world. This makes us very sad, our opinion is and have always been that you should always be kind and nice to all people always, regardless their gender, sexuality, rase and culture. If everyone would treat all people with love, respect and kindness the world would be a batter place.
Bildkälla: Iza & Elle Instastory

TikTok-tvillingarna Iza & Elle bemöter negativa kommentarer om varför de inte använder sina plattformar till att uppmärksamma eller stöttar saker/rörelser som händer i världen.
Deras svar på detta är att deras inställning är att man alltid ska bemöta människor vänligt och med respekt, oavsett vem det rör.

Jag kan tycka att svaret är lite av en plattityd, samtidigt som jag ställer mig frågande till om man ”måste” använda sina plattformar till detta, bara för att man är en offentlig person med många följare.
Och hur insatt bör man vara i det man delar för att det ska kännas genuint och inte bara som ett sätt att plocka PK-poäng?

Vad tycker ni?