En fortsättning i debatten om den räddade frukten och apan

Lite bakgrund:

Företaget Rescued gick i dagarna ut och anklagade Hugo Rosas dryckesföretag Clean Drink för ”green washing” genom att försöka få det att framstå som att deras produkter fortfarande innehåller ”räddad” frukt när så inte längre är fallet.
Du kan läsa ikapp i HÄR för att få relevant bakgrund till det här inlägget.

Bildkälla: Linkedin

Nu har ytterligare en aktör blandat sig i, och det är ingen mindre än konstnären till apan som används på produkten.
Han finns under namnet ”Hellstrom Street Art” på Instagram och påminner om den anonyma engelsk graffiti-konstnären Banksy.
2019 fick han frågan från Clean Drink om han ville vara med och designa en burk med dem, något han blir överlycklig över att få göra, och han föreslår sin apa som den som används på burken.
Vid årsskiftet 20/21 så hör Clean Drink av sig till konstnären igen och meddelar att den tidigare produkten kommer läggas ner och att de kommer göra en ny produkt med en annan leverantör av frukt. Han får återigen frågan om han vill ha med sin apa på den nya produkten, vilket han svarar ja på.

Då hör Rescued av sig till konstnären, och hävdar att Clean Drink inte får använda sig av konstnärens apa för att den tillhör dem.
Clean Drink frågar konstnären om de kan arbeta fram någonting annat, men det vill han inte då han anser att det handlar om HANS upphovsrätt till sitt eget verk.
I sitt Instagraminlägg skriver han följande:

Jag ska väl själv få bestämma hur min konst används?
Det är jag som ritat apan och bearbetat den, det är jag som lagt ner tid, energi och hjärta i den.

Att Rscued vill förbjuda den från att användas och att den inte ska få synas för att dom säger det… det känns bara fel för mig. Jag tror inte dom förstår att det inte bara handlar om en apa – det handlar om min konstnärliga frihet och att begränsa den.
Jag blir ledsen och sårad när företag som vill framställa sig som goda vill inkräkta på mina konstnärliga rättigheter och sno åt sig äran för något som dom inte har skapat själva för att dom vill vinna något krig jag inte förstår.

Jag vill bara göra min konst, att den ska få synas och att den ska få betyda något.

Nu har Rescueds VD Stina Mander varit inne på inlägget här ovan och skrivit följande:

I kommentarerna så menar hon att företaget aldrig claimat att illustrationen på apan skulle vara deras, att företaget mer är gärna skriver på papper om att Hellstrom Street Art äger illustrationen på apan eftersom de aldrig har eller vill claima hens konst.
Konstnären i sin tur menar att VD Stina Mander ljuger hen rakt upp i ansiktet eftersom hen sitter med papprena från Rescueds juridiska ombud framför sig som säger annorlunda.

Det gäller bl.a färgen på förpackningen, typsnittet på viss text och en illustration av en apa som tagits fram i parternas samarbete.

Clean Drink bekräftar konstnärens uppgifter via sin pressansvarige, Elin Simmesgård:

Gällande illustrationen av apan är den framtagen av Hellström Street Art som gav oss tillåtelse att använda den både för den tidigare produkten och vid framtagandet av den nya produkten Clean sav:D. Överenskommelsen har varit mellan Clean drink och konstnären, vi äger inte upphovsrätt till verket utan den ligger kvar hos honom.

I brev från Rscueds juridiska ombud har de hävdat att illustrationen är framtagen specifikt för den tidigare produkten och att Clean drink inte får nyttja illustrationen av apan framöver. Vårt ombud bemötte detta med att illustrationen togs fram före produktens utformande och att upphovsrätten ligger kvar hos konstnären. Rscued gav ingen respons på detta men återkom senare med fortsatt anspråk på illustrationen och att den inte får användas av Clean drink i framtida produktutveckling. Konstnären har sitt egna ombud som företräder honom men har självklart fått ta del av Rscueds anspråk på hans verk.

Jag har sökt Rescueds VD Stina Mander för en kommentar om dokumentationen här ovan och hon har svarat följande:

Hej Camilla

Tyvärr verkar det hela bero på ett missförstånd. Det brev som du tagit del av är skickat till Clean och inte till konstnären i fråga, adresserar det faktum att Clean brustit i sina åtaganden gentemot Rscued genom lanseringen av en produkt som är oroväckande lik vår tidigare gemensamma produkt CleanRscued. Vi är dock förhindrade – precis som Clean – att delge ytterligare information om det aktuella avtalet. Vi kan dock dela din uppfattning att det är beklagligt om en illustration hamnar i kläm pga en tvist mellan Clean och Rscued.
Vänliga Hälsningar
Stina Mander, VD
Rescued Fruits AB

Det konstnären önskar, och som har skriver till Rescued i sitt kommentarsfält här ovan, är en ursäkt från företaget och att de signerar ett dokument där de avsäger sig alla rättigheter till hans konst.

Har ByBianca gått i graven?

Den 14 augusti 2018 publicerades den första bilden på Instagramkonton @bybianca där hon meddelade att hon – drygt en vecka senare –  skulle släppa egna produkter under flaggen ”ByBianca”.
Företaget inriktade sig på datorfodral, plånböcker, nyckelringar, handväskor, laptop-klistermärken, passfodral, name tags till bagage och lite annat smått och gott för den välorganiserade, men sedan några veckor tillbaka så ligger företagets hemsida nere och ingen verkar svara på kommentarer på företagets Instagramkonto.

Skärmdump från ByBiancas hemsida där det inte längre finns någon butik.
Bildkälla: www.bybianca.se

Kan det helt enkelt vara så att ByBianca inte alls gick lika bra som sminkföretaget CAIA Cosmetics och att det är anledningen till aktiviteten?
Jag kan själv inte minnas senast jag såg Bianca göra någon typ av marknadsföring för ByBianca, och det senaste inlägget på Instagram har 16 veckor på nacken.

Jag tycker själv att ByBiancas sortiment var jättesnyggt och är lite av en ”organista” själv, med förkärlek till den här typen av produkter. 
Snygg, stilren, klassisk design helt enkelt.
Jag har själv sökt ByBianca för en kommentar via Instagram och mail men inte fått något svar tyvärr.
Jag kommer uppdatera inlägget löpande om jag får tag i mer information.

Tack för tips!

 

Patrik Sjöberg likställer att försvara upphovsrätten med att försvara pedofiler.

Tre bilder från Caritaritars konto där man kan läsa hennes kommentarer under Patriks bild men önskan om att han ska ta ner bilden. Nör det inte skedde så bad hon sina följare att anmäla bilden till Instagram för olovlig användning.
Bildkälla: Caritaritar Instagram

Lite bakgrund: 
Patrik Sjöberg publicerade en bild på Instagram, skapad av en konstnär som har kontot @caritaritar på Instagram, där hon har med orden ”kill your local rapist”.
Anledningen till detta är att Patrik är sur över att varken Childhood Foundation eller BRIS vill ta emot pengarna han fått in genom försäljningen av sin merch med texten ”kill” och ”Hunt” your local pedophile, och verkar ha publicerat Caritaritars bild för att legitimera sina egna produkter.

Caritaritar hade inte godkänt publiceringen och bad även Patrik i kommentarsfältet att ta ner bilden, vilket han inte gjorde.
När detta uppdagades på konstnärens konto så uppmanade hon istället följarna att anmäla Patriks inlägg till Instagram för brott mot upphovsrättslagen för att få det nertaget, vilket också skedde.
Detta föranledde alltså Patrik Sjöberg att skriva följande inlägg där han likställer att försvara upphovsrätten med att försvara pedofiler.

Döda alla våldtäktsmän går för sig men kom inte och försök med att döda alla pedofiler för det har ultrafeministerna och deras svans med instagramaktivister nu bestämt!
Ser riktigt hur systrarna cyber high -fivar varandra och släpar sig tillbaka till soffan och fortsätter med dagens protester som snart kablas ut i det gemensamma systernätverket.

En wannabe konstnär hängde upp på min sida med exakt samma budskap som våra tryck, varken konstnären eller vi är först med samma budskap och det har vi varit öppna med men konstnären har fått idel kredd för att hon kommit på det där med döda alla våldtäktsmän. Så nu vet ni som är lite tveksamma vid skarpt läge, förvänta er inte nån hjälp av hemmaklippt raklugg med tre näsringar ifall ett överfall sker på ert barn av en pedofil för dessa damer bryr sig inte… Jag screenshottade dom värsta kommentarerna då jag såg vart det var påväg och inser nu att jag borde sparat alla svar. Vad är det med er tanter som hela tiden är så jävla pung och kuk fixerade?
Varför detta eviga hot om våld? Och det värsta är ju att ni nu hjälper pedofiler med en slags normalisering då i princip alla av er som kommenterade hade uppfattningen att pedofiler begår inte alltid övergrepp men det gör våldtäktsmän… Jag ser då ingen skillnad på dessa två kategorier utan båda tillhör jordens avskum och måste hållas avskilda från samhället men ni ville inte höra nåt om det för kvinnor kan!

Nu hoppades det in riktigt arga kvinns från höger och vänster och ni få som inte hade låsta profiler såg identiska ut när jag scrollade era sidor, tack för underhållningen så där plötsligt en måndagskväll, vem fan kunde tro det? Kanske tar jag med mina följare på vernissage när ni minst anar det, råkade få med mig några alster av konstnären igår, Blir nog efter sängdags då det som brukligt är övervåld i konstverket där vi bla kan se en orakad amazonkvinna lemlästar en viking på öppen gata! #konstärbästpåbio #döda#detgodavåldet – Patrik Sjöberg Instagram

 

Amanda Schulman om Alla Hjärtans Dag på Instagram

Amanda Schulman: Kände när jag vra här inne att jag var så glad över att Alla hjärtans dag var över pga så obehagligt när alla ska visa upp på Instagram. Kanske bara för att man tillhör generationen där inte alla fick rosor i skolan. Så mycket uppvisning samt ledsna miner. Och framför allt skam för de som inte fick. Tycker ofta att Instagram är fullt av inspiration, men dagar sopm dessa blir det ganska hemskt. Förlåt för detta, nu ska jag skaffa mig ett liv och inte irritera mig över vad som händer på insta haha. Puss
Bildkälla: Amanda Schulman Instastory

Känner ni igen er i det som Amanda Schulman skriver om Alla Hjärtans Dag?
Jag har svårt att identifiera mig med det eftersom jag publicerar mindre och mindre personligt eller privat innehåll på sociala medier ju längre jag arbetar med det.
Jag har mer och mer insett att majoriteten av det som finns på dessa plattformar inte har någonting med verkligheten att göra och därför lägger jag ingen värdering i vad andra publicerar.
Jag värnar om och vårdar mina relationer vid sidan av sociala medier, i det verkliga livet, och därför bekommer det mig inte alls vad andra publicerar på sina kanaler.
Jag är bara så innerligt tacksam över att inte ha något behov av att visa upp saker som kärleksbetygelser för att jag ska känna mig tillräckligt speciell eller älskad.
Jag behöver inte demonstrera för världen (Typ Facebook och Instagram) att jag är älskad för att det ska vara på riktigt.
SÅ skönt, särskilt som det inte alltid varit så.

För övrigt så minns jag inte att det någonsin delades ut rosor eller kärleksbrev i skolan under Alla Hjärtans Dag, men det gjorde de kanske?
Gjorde man det när ni gick i skolan?