Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Per Pettersson: Fler partier borde inse kraften i sociala medier

Per Pettersson, ansvarig för Centerpartiets sociala mediekanaler, skriver om de övriga partiernas bristande engagemang för och närvaro i sociala medier.

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

I år ärdet inte bara supervalår, medval till alla folkvalda församlingar från kommun till EU-parlament. Detta är också året när sociala medier på allvarkommer att påverka valutgången.

När jag skaffade mig Facebook 2007 eller Twitter 2009 så var de fortfarande nya företeelsersom få egentligen visste vadvi skulle ha dem till. På åren sedan dess har de sociala medierna gått från att vara lekplatser till att bliintregrerade delar av våraliv. Även om olika kanaler kommer och går i popularitet, så är detfå som i dag inte har åtminstone något socialt medium de är aktiva i. För eninte oansenlig andel av befolkningen är det också genom dessa kanaler vi kommunicerar med vänner, stämmer träffareller till och med söker jobb.

Politiken måstefinnas på dessa arenor. Tidigare träffade politiker och väljarna mest varandra i valstugor under valrörelserna.I dag är situationen helt annorlunda och väljare kan ställa sina politiska företrädaremot väggen genom de sociala medierna och de flesta förväntar sig att det kommerett svar inom kort. De sociala medierna har blivit en valstuga som är öppendygnet runt, varje dag.

Centerpartiet har tagit fasta på detta och bejakar utvecklingen. Partietvill vara Sveriges mest öppna och bjuda in till dialog om politiken, men serockså styrkan i att desociala medierna ger möjligheten att berätta om och förklara politiken. Bilderoch video gör det möjligt attbli mer pedagogiska och under min tid vid rodret har partiet bl.a. satsat på infografik för att visa effekterna avpolitiken. Kommentarsfälten används flitigt och debatten på Twitter sker med både väljare och andra partier. I valrörelsen stärker partiet upp med envalredaktion som bland annat svarar på alla frågor som kommer in. Målet är ensaklig och trevlig debatt där partiets politik kommer fram, förtydligas, förklarasoch sprids.

Tyvärr ser jag att många av de andra partierna inte har omfamnar de sociala medierna ilika stor utsträckning. Mångapartier är dåliga på att svara varandra på Twitter. Inte alla partier visarandra användares inlägg på Facebook.Vissa partier har tagit till nödlösningar för att åtminstone ha en närvaro i vissa kanaler, som mest verkar arbetaefter principen ”vi måste jufinnas där”. Det är tråkigt, inte minst för den politiskadialogens utveckling. De sociala medierna bygger på öppenhet, delaktighet ochdialog. Den som inte har tid, ork eller vilja att delta på dessa villkor kommer att misslyckas.

Hur partierna hanterar sociala medier påverkar bilden av partierna långt utanför dessa kretsar. Ett parti sominte inbjuder till dialog och som behandlar sina sociala kanaler styvmoderligt,kommer också att uppfattassom ett tillknäppt parti som stårlångt från sina väljare.Centerpartiet har valt en annan väg och välkomnar både beröm och saklig kritik. Jag är övertygad om att både partiet och svensk politik i längdenvinner på den typen av öppenhetoch dialog. Jag önskar att fler partier kunde inse och omfamna det, för både sin egen och den svenskapolitiska debattens skull.

Per Pettersson
Expert på sociala medier

Är Centerpartiet bäst av partierna på sociala medier?