Måndag 19 Apr
Stockholm

Ida Warg: Så gör du för att få en vältränad kropp

Fitness
Har du testat metoden?. Foto: Emma Malmlöf

Nyheter24:s Ida Warg tipsar om hur du gör för att bli vältränad – utan att för den sakens skull ha för stora muskler.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer
Lär känna Ida

Ida Warg är Nyheter24:s träningsexpert, bloggare och krönikör.

Ålder: 26

Bor: Stockholm

Idas blogg hittar du här.

Samt här på Facebook och hennes instagramkonto här.

Varje vecka utmanar hon dig att komma igång med en ny övning.

Den vanligaste önskan jag får från tjejer är att de vill ha de där snygga, tajta, slanka och välsvarvade kroppen utan att få för stora muskler. Hur gör man? Hur tränar man? Hur äter man och hur lång tid tar det? Här kommer en liten guide med mina bästa tips.

Hur ska man träna?

Det många gör fel här är att bara träna konditionsträning. Visst kan man gå ner i vikt men man får oftast inte den där fasta kroppen. Jag skulle absolut rekommendera styrketräning blandat med kondition/vardagsmotion. Man behöver inte vara rädd för att få stora muskler bara för att man börjar med styrketräning. Det krävs väl planerad styrketräning och kost i många år för att musklerna ska växa sig stora.

Satsta på styrketräning med många reps och kortare vila. Cirkelträning med 4-6 olika styrkeövningar på rad är kanon. Kör 20 reps av varje övning utan vila mellan övningarna och 3-6 varv med 1 minuts vila mellan varven. Kör 3 sådana pass i veckan + mycket vardagsmotion (promenader, trappor, vardagssysslor) och om man vill/hinner så kör något konditionspass också.

Hur ska man äta?

Många kör med metoden att det inte spelar någon roll vad man äter bara att man får i sig mindre kalorier än vad man gör av med. Jag rekommenderar inte det och man kommer aldrig få en tajt, stark och vältränad kropp om man fyller sina kalorier med snabba kolhydrater i stället för bra näringsrik mat.

Se till att äta mycket...

- Protein i form av fisk, kyckling, kalkon, kött, skaldjur, ägg, kvarg, keso, nötter, ost, m.m.

- Fett i form av avokado, nötter, frön, olivolja, kokosolja, ost, ägg, m.m.

- Långsamma kolhydrater i form av grönsaker, bönor, quinoa, råris, fullkorn, frukt, nötter, m.m.

Angående mängd mat så har vi alla olika kaloribehov. Har man möjlighet så är det absolut bästa att ta hjälp av en duktig PT eller kostrådgivare för att få ett specialdesignat kostschema.

Hur lång tid tar det?

Den här frågan går inte att svara på och jag tror inte på några snabba quickfix utan på en långsiktig livsstil, men självklart ska man kunna se/känna resultat på några veckor. Träning med en duktig PT ger alltid snabbare och bättre resultat så det rekommenderar jag verkligen om man har möjlighet till det.

Kommentera
Kopiera länk
Dela