Örjan är mäktigast inom herrmode

Grundaren av Cheap Monday och Weekday.


Modemagasinet King har utsett Sveriges största makthavare inom svenskt herrmode. Den som sitter i tronen år 2009 och bossar över vad svenska herrar bär, är grundaren av de välslimmade Cheap Monday-jeansen och den kreddiga butiken Weekday- Örjan Andersson.

Motiveringen:

"Med mexikanska dödskallar, klaustrofobtajt design och ett revolutionerande demokratiskt pris skapade man en alldeles egen subkultur – och sålde, citat, jävligt många jeans. När H&M dessutom valde att gå in som delägare – för en halv miljard kronor – stod det klart: Framgångssagan om Weekday saknar motstycke i modern svensk modehistoria. Tack vare ökat kapital, oförminskad kreativ frihet och inte minst varumärket Cheap Monday har nu Weekday möjlighet att växa mot världsherravälde – i samma takt som ägarens polisonger".

Nyheter24 träffade Örjan för att prata om hans framgångssaga.

Varför är du en värdig vinnare?

– Därför att jag gör jeans som många killar använder vilket gör jag påverkar jeansmodet.

Hur har ditt arbete utvecklats genom åren?

– Oerhört mycket. När vi började år 2004 så hade vi en passform. Nu ligger vi på 150-200 olika varianter och tvättar.

Med tanke på ert massiva utbud av färger och tvättar, ser ni er som ensamma på jeanstronen i den genren?

– Det är ju det som är styrkan hos Cheap Monday, att vi gör så många olika jeans. Jag kan inte komma på någon nära konkurrent till varumärket.

Av det du producerat, vad är du så där extra nöjd över?

– Höstkollektionen -09 är det bästa vi har gjort eftersom den ligger så nära inspirationskällan.

Är det en svår väg att gå - från inspiration till det färdiga plagget?

– Ja, ibland. Vissa gånger stämmer det inte så bra som man tänkt. Men höstkollektionen blev jättebra.

Vad inspireras du av?

– Det är lite svårt att säga eftersom det är så mycket jag inspireras av och ibland är det svårt att veta vad man tar in omedvetet. Höstkollektionen -09 är inspirerad av dystopi. Vi har kollat på Charlie Chaplin och grunge. Färgskalan är tagen från pappkartonger och mycket svarta nyanser.

Hur väl rimmar Örjan Andersson med lågkonjunkturen?

– Det är ju billigt med Cheap Monday så det köper folk under lågkonjunkturen. Men samtidigt så köper de mer om det är högkonjunktur.

Hur har du påverkat Sveriges modeansikte ut mot resten av världen?

– Jag har fått killar att bära tighta jeans.

Vilka är dina framtidsplaner?

– Jag ska fortsätta att vara lyhörd och uppmärksamma nya saker. Nytt är även att Ann-Sofie Back är en ny medarbetare.

Varför just Ann-Sofie Back som chefsdesigner för Cheap Monday?

– Hon har en personlig stil och hon har inte gjort en enda kollektion som inte är bra.

Vilka tre plagg är de viktigaste för svenska män att bära?

– Jeans såklart, t-shirten är väldigt viktig och rocken är ett snyggt plagg.

Använder du alltid dina egna jeans?

– Ha ha, ja det gör jag faktiskt, avslutar han för Nyheter24.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!