Per Holknekt fjärmar sig från kopierarna

När Odd Molly tacklar finanskrisen bäst försöker konkurrenterna plocka upp nyckelfaktorerna.


Det svenska modeundret Odd Molly är inget offer för finanskrisen. När kids och hipsters i Japan definierat trenden att köpa kläder av Ikeatyp i stället för Chanel och Prada lever Odd Molly gott på sin livskvalitetsaura.

–Det är en ren associationsfråga för oss. Vi försöker med vårt varumärke och våra kläder att bejaka livskvalitet, i stället för livskvantitet. Det är därför vi säljer lika mycket i Dubai som i Dublin, säger Per Holknekt, grundare av Odd Molly, till Nyheter24.

Iklädd knäppt cardigan satt han på Grand Hotel i Stockholm tillsammans med nyförvärvet Helena Christensen. Den danska 40-åringen får vara med front row när Odd Molly fortsätter sin första stora PR-satsning på nästan åtta år.

Per Holknekt har identifierat konkurrenternas svagheter som gör att de står sig starkare. Och han berättar att Odd Molly är "otroligt kopierade" och uppvaktade av andra modeskapare. Men den designmässiga kärleken till det Holknekt gör är inte något som enkelt ger utslag på antagonisternas trendradar.

–Flera av de stora välmående, och mer traditionella varumärkena, som Prada, Chanel och Louis Vuitton har refererat till livskvantitet. De starka och exklusiva klädjättarna har länge velat framhäva vad som skiljer kvinnor åt. Det vill säga vem som är rikast, har störst bröst och dyrast accessoarer. Vi vill snarare belysa det som kvinnor har gemensamt, säger Holknekt till Nyheter24.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!