Dennis Maglics nya hemsida anmäld av kunderna

Den föredetta modebloggaren Dennis Maglic har startat ett nytt bolag: en hemsida som säljer produkter för krisberedskap. Efter aggressiv marknadsföring till kunderna anmäls nu bolaget till Konsumentverket.


Dennis Maglic, 32, entreprenör och föredetta modebloggare, har vid ett flertal tillfällen varit aktuell med olika bolag.

Bland annat driver han den egna klädbutiken “DM”, men har även flera andra projekt samtidigt. Ett av dem är den nystartade hemsidan “www.krisskydd.se”, som inriktar sig på krisberedskap och säljer produkter såsom överlevnadsryggsäckar, nödradio och powerbanks.

Dennis Maglic. Bildkälla: Nyheter24

Anmäld till Konsumentverket

Nu har alltså Dennis Maglic hamnat i blåsväder efter att hans företag skickat ut mass-sms till kunder, rapporterar Nyhetsbyrån Siren.

”Viktigt meddelande! Vårt nödlager på www.krisskydd.se börjar ta slut, beställ ditt kris-paket nu!”, stod det i sms:et som skickades ut. Även ett liknande sms med en omformulering av samma meddelande skickades ut till flera konsumenter.

Efter detta har flera av företagets egna kunder anmält bolaget till Konsumentverket. De har nu startat en utredning om huruvida företaget stridit mot marknadsföringslagen på sex olika punkter. Enligt Konsumentverket utgör sms:en “vilseledande och aggressiv marknadsföring”.

Bilder från Krisskydd.se egen hemsida. Bildkälla: www.krisskydd.se

Kan förknippas med myndighetsmeddelande

I sms:en från Dennis Maglics bolag löd texten "Viktigt meddelande!". Detta kan förknippas med det meddelande som skickas ut från myndigheter i samband med en viktig händelse, till exempel en olycka eller allvarlig brand.

Enligt www.krisinformation.se, Krisinformation från svenska myndigheter, beskrivs VMA som följande:

Viktigt meddelande till allmänheten, VMA

VMA, Viktigt meddelande till allmänheten, är ett varningssystem som används vid olyckor, allvarliga händelser och störningar i viktiga samhällsfunktioner.

Dennis Maglics egna ord om anmälningarna: “Vi vill göra rätt för oss”

Till Expressen har Dennis Maglic valt att kommentera anmälningarna till Konsumentverket. Flera konsumenter har anmält sms-utskicken, och Dennis säger att de har pratat med myndigheten om saken.

– Vi har haft en dialog med Konsumentverket fram och tillbaka ända sedan dom kontaktade oss första gången, säger Dennis Maglic till Expressen och fortsätter:

– Vi vill göra rätt för oss, anser dom att något är fel så vill vi ju veta hur dom tycker att det skulle vara rätt och så får vi göra så. 

Enligt Expressen har bolaget fått svara på frågor från Konsumentverket kring sin marknadsföring. De har även meddelat att materialet kommer granskas, och att Konsumentverket återkommer när de har “tagit ställning till hur de kommer gå vidare med ärendet”.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!