Söndag 24 Okt
Stockholm

Milleniumregissören: Jag saknar kvinnoaffärerna

Daniel Alfredson berättar om inspelningen av Flickan som lekte med elden.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Daniel Alfredson, bror till Thomas Alfredson, son till Hasse Alfredson och regissör till de två sista filmerna i Milleniumserien, Flickan som lekte med elden och Luftslottet som sprängdes.

Den 18 september har Flickan som lekte med elden biopremiär. Daniel är nu väl insvept i masshysterin kring filmen som är baserad på den avlidne författaren Stieg Larssons bok med samma namn.

Nyheter24 fick en pratstund med Daniel som efter två års intensiv produktion med de två sista Milleniumfilmerna fortfarande inte kan luta sig tillbaka. Det är nu det börjar.

Nu är det bara några dagar kvar inför premiären, är du nervös?

–Nej, inte vad jag kan känna nu. Det har varit ett arbete i en våldsam volym under två år och nu kliver jag ur.

Sammanfatta filmen med tre ord.

–Spännande, överraskande och bitvis fantastisk.

De två sista filmerna var först tänkt för teve. Hur fick du tänka om när det skulle bli biofilmer?

–En teveserie måste hålla en röd tråd genom avsnitten. När det kommer till filmer måste de stå mer för sig själv.

Hur har det varit att ta efter Niels Arden Oplev som regisserade den första filmen, Män som hatar kvinnor?

–Skådespelarna håller i sina karaktärer så hårt så det var inga problem att en ny regissör hoppade in. Det sköter de så bra själva.

Vad tänkte du när du fick förfrågan om att regissera filmerna?

–Jag tänkte att jag hemskt gärna ville göra det. Jag hade ju läst böckerna och tyckte att de var väldigt bra.

Dagdrömde du om hur det skulle vara att få regissera filmerna när du läste böckerna?

–Nja. Men jag gick igång på Stiegs sätt att beskriva Stockholm. Det är väldigt realistiska och tydliga beskrivningar. Historien är även som en saga. Lisbeth Salanders pappa är som en sagofigur och hennes bror som en seriefigur. Det är realism blandat med en sagovärld.

Hur kändes det att välja bort bitar i boken som inte kunde filmas?

– Det var en massa saker som vi var tvungna att utelämna. Men vissa partier i boken tycker jag faktiskt att vi fick till bättre på film än vad de är i boken.

Vilken scen var svårast att lämna ifrån sig?

–Vi tonade ner Mikael Blomqvists kvinnoaffärer. Det är något jag personligen saknade.

Vilket är ditt starkaste minne från filminspelningen?

–Det är dialogen mellan Lisbeth och hennes pappa. Den scenen kommer jag väldigt väl ihåg eftersom den är så stark.

Vad var pricken över i:et , när du kände "Yes! där har vi vår film"?

– Det är olika. Ibland kände jag så med filmmusiken eller när vi fått till ett visst ljus. Men scenen när man ser det betande rådjuret och Lisbeths hand som sträcks genom jorden i bakgrunden, den tycker jag vi fick till bra.

Hur har du utvecklats som regissör under arbetet med filmen?

– Det återstår att se.

Nu när filmerna är färdiginspelade, har du tänkt att det är något du skulle ha gjort annorlunda?

–Nej. Jag tror att det i så fall kommer om ett eller två år. Allt är så genomtröskat just nu.

Vilken var den svåraste scenen att spela in?

–Det var nog biljakten med Paolo Roberto när vi var tvungna att stänga av Hornsgatan. Alla bilar man ser i bild är inhyrda av oss.

Hur typisk svensk tycker du att filmen är?

–Den är ganska svensk eftersom vi i Sverige alltid är så ängsliga över att det ska vara trovärdigt. Men det som kanske är typiskt osvenskt är sagobiten, att sagovärlden blandas med den realistiska världen.

Har det påverkat ditt jobb som regissör till filmerna att du inte har fått möjligheten att prata igenom filmen med författaren, Stieg Larsson?

– Det hade varit fantastiskt att få träffa honom. Men en bok är en bok och en film är en film. Vi har inte filmat boken. Vi har tolkat boken.

Du har tidigare regisserat Varg, Tic Tac och nu Flickan som lekte med elden. Vilken är filmernas gemensamma nämnare?

–Intresset för utanförskapet.

Det pratas om en fjärde bok. Om du skulle få chansen att filma, skulle du det?

–Jag tror inte att det finns en fjärde bok, jag ser inte att någon annan än Stieg skulle kunna förvalta böckerna, avslutar Daniel Alfredson för Nyheter24.

Trailer Flickan som lekte med elden:

Tävla om biobiljetter till Flickan som lekte med eldenNyheter24:s filmblogg.

Skrivet av:

Kommentera
Kopiera länk
Dela