Nu tar tidningarna betalt på internet
Slut på gratiseran enligt tidningsbranschen.
På internet finns en utbredd gratistradition och endast ett fåtal tidningar tar betalt för sitt internetmaterial. Nu blåser dock förändringens vindar. Tidningar i Sverige och utomlands skissar på betalningsmodeller, skriver SvD.
I ett tal som Financial Times chefredaktör Lionel Barber höll under ett brittiskt medieevenemang nyligen förutspådde han att de flesta nyhetsorganisationer inom tryckta medier inom ett år kommer att ha börjat ta betalt för sitt innehåll på nätet. Han underströk vikten av att ”radikalt tänka om” de affärsmodeller som hittills har använts.
Han menade att det lönar sig att ta betalt för kvalitetsjournalistik och att kvalitetsjournalistiken kommer att dö ut om man inte hittar sätt att ta betalt.
Även New York Times chef för digitala medier, Marc Frons, undersöker möjligheterna att ta betalt. Enligt The Guardian kan ett beslut fattas redan i augusti. En av USA:s största dagspresskoncerner Media News Groups koncernchef Dean Singleton har också deklarerat att man är inne på samma linje.
Ännu finns det få konkreta exempel på tidningar som lyckats.
För några veckor sedan meddelade tidningskoncernen Stampen att man ställt sig bakom införandet av det tekniska verktyget ACAP, som har utvecklats av WAN för att öka möjligheten att kontrollera sökmotorernas indexering av tidnigarnas artiklar och därmed öka upphovsrättsskyddet på nätet.
– Ställningstagandet är ett sätt att markera att man värnar om värdet av kvalitetsjournalistiken, sa Stampens utvecklingschef Gunnar Springfeldt då till SvD Näringsliv.
Snart kommer alltså nätjournalistiken kosta pengar. Nu återstår bara att se om någon är villig att betala.
Skrivet av: