ångerrätt-när-du-handlar-online
Ångerrätten är en del av distansavtalslagen. - Foto: Marcus Ericsson/TT

Ångerrätten – den enkla guiden till när det gäller

Ångrar du ett köp av ett företag eller privatperson? Få koll på vad som gäller med vår ultimata guide. Här är allt du behöver veta om ångerrätten!


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

Har du sagt ja till en telefonförsäljare bara för att få tyst på den utan att riktigt veta vad du gått med på? Trodde du att du fyndade en bil på Blocket men det blev inte alls som du hade tänkt dig? Gick fönstershoppingen plötsligt över till impulsköp? 

Ångerrätt handlar om att den som köper något av ett företag på distans eller utanför affärslokal generellt har 14 dagar på sig att ångra köpet – men det finns en del undantag.

Ångerrätten gäller inte köp av privatperson

Ångerrätten gäller bara om du köper något av ett företag. När du handlar privat av en annan person finns det något som kallas för köplagen.

Köplagen är inte tvingande. Det betyder att det är upp till köparen och säljaren att skriva ett eget avtal eller göra en egen överenskommelse.

– Har man köpt något av någon har man ingått i ett avtal. I första hand gäller det som det avtalats om, oavsett om det är skriftligt eller muntligt. Men utan bevis finns risken att det blir ord mot ord. Då är det bra om man har spelat in överenskommelsen eller skrivit ett avtal, säger Adam Dahlin, vägledare på Hallå konsument, till Nyheter24

Vad ska stå med i avtalet?

  • Hur mycket ska betalas?
  • När ska det betalas?
  • När ska leverans ske?
  • Vilket skick är varan i?

– När man skriver ett avtal är det viktigt att vara så tydlig som möjligt och ha underlag för allt man kommer överens om, säger Adam. 

Skriva under ett avtal
Det är smart att skriva ett avtal vid privatköp. Foto: Pexels

Du har alltså inte samma skydd när du handlar av en privatperson som du har när du handlar av ett företag. Men det betyder inte att du ska acceptera trasiga eller felaktig varor!

Att tänka på när du köper av en privatperson

Kläm, känn och undersök varan själv när du får den. Du har rätt att klaga om det skulle vara så att varan inte stämmer överens med det som säljaren har sagt, om den är i mycket sämre skick än du kunnat förutsätta eller om säljaren dolt ett allvarligt fel. 

– Det är möjligt att klaga på en vara även efter att man köpt den. Har du däremot undersökt varan, eller uppmanats att undersöka vara, kan du inte klaga på fel som du borde upptäckt, säger Adam. 

Vilka krav kan du ställa på säljaren?

Om varan ses som felaktig har du som köpare rätt att ställa vissa krav, oavsett om ni skrivit avtal eller inte. 

  1. Säljaren ska fixa felet, till exempel genom en reparation.
  2. Säljaren ska betala eller dra av den summa det har kostat dig att fixa felet.
  3. Att avbryta köpet. Då ska du lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka.
  4. Om allt det här har kostat köparen mer pengar kan skadestånd krävas, om det finns bevis.

Ångerrätten gäller inte köp i butik

Om du har köpt något i en fysisk butik kan du inte ångra köpet enligt ångerrätten. De flesta butiker har 30 dagars bytesrätt eller öppet köp, men det finns ingen lag som säger att företaget måste erbjuda det. Det är upp till de enskilda butikerna att bestämma vilka möjligheter de vill erbjuda sina kunder. Detsamma gäller tidsperioden.

Tips! Är du osäker så måste butikens regler framgå på kvittot.

Plånbok med kreditkort och kvitton.
Butiker får själva bestämma om de vill erbjuda öppet köp och bytesrätt. Foto: Christine Olsson/ TT

Ångerrätten enligt distansavtalslagen

Du har rätt att ångra ditt köp när du har handlat något på distans. Det gör du till exempel när du onlineshoppar, när du köper något över telefon eller när du handlar utanför ett företags affärslokaler.

— När man köper något på distans har man inte samma möjligheter att tänka över beslutet eller undersöka varan som när man köper i butik. Därför är möjligheten att få se varan viktig innan man tar ett slutgiltigt beslut. Om man inte är nöjd ska man ha rätt att ångra sig, säger Adam.

Att handla utanför ett företags affärslokaler

Det gör man när man köper något av ett företag på en plats som inte ses som företagets vanliga plats.

Hur vet jag om det går att ångra köpet?

Varje gång du köper något på distans ska du få reda på din ångerrätt i köpevillkoren eller orderbekräftelsen. Ångerrätten gäller både varor och tjänster med det finns en del undantag.

Exempel på undantag

  • Resor, boende, biljetter, evenemang
  • Varor som snabbt kan bli för gamla
  • Digitala program såsom appar, spel och musik

Hur lång tid har jag på mig att ångra köpet?

Det är företaget som ska informera dig om ångerrätten – hur lång ångerfristen är, hur du gör och var du kan hitta formulär för ångerrätt. Ångerfristen är tiden du har på dig att ångra köpet. Du har 14 dagar på dig, från dagen efter du tog emot varan, att ångra dig. 

Om du istället har köpt en tjänst börjar tiden att räknas dagen du beställde tjänsten eller skrev under ett avtal.

Varan var trasig när jag fick den

Företaget bär risken att det ska hända något under leveransen. Det är först när varan levererats som ansvaret ligger på köparen. Därför är det viktigt även här, att undersöka varan när du fått den. 

Måste jag betala även om jag ångrar mitt köp?

Du behöver inte betala om du ångrar köpet inom 14 dagar.

Om du och företaget inte kommer överens

Oops, blev det tjafs? I fall där du och företaget inte är överens om ett köp du vill ångra kan du kontakta Hallå konsument för vägledning. 

Om företaget inte svarat eller sagt nej till ditt krav, helt eller delvis, så kan du göra en gratis anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Företaget har 30 dagar på sig att svara och du måste anmäla inom ett år från första gången du klagat.

— Det ARN beslutar är rekommendationer vilket betyder att företag inte behöver följa dem. Men det gör de allra flesta, i alla fall om de är ett seriösa företag, säger Adam.

Köpt en vara från ett annat land

Internet har gett oss möjligheten att handla från ett land utan att faktiskt behöva resa dit. Beroende på vilket land du köpt varan från kan du få hjälp via ECC Sverige.

— Om företaget riktar sig mot svenska konsumenter genom att till exempel ha en svensk hemsida är det svensk lagstiftning som gäller, säger Adam Dahlin.

LÄS MER:

ECC Sverige webbplats

Hallå konsument webbplats

/
stats