Det tyska klädhandelsbolaget Zalando är ett av de 19 företagen som EU-kommissionen pekar ut som särskilt stora och som man har särskilt stora krav på när det gäller skydd och öppenhet. Arkivbild.
Det tyska klädhandelsbolaget Zalando är ett av de 19 företagen som EU-kommissionen pekar ut som särskilt stora och som man har särskilt stora krav på när det gäller skydd och öppenhet. Arkivbild. - Foto: Lise Åserud/NTB/TT

EU listar nätjättar

19 nätjättar från Alibaba till Zalando klassificeras av EU-kommissionen som särskilt stora – och därmed med särskilda krav på skydd och öppenhet.


Fakta: VLOP och VLOSE

EU-kommissionen har listat 19 nätjättar som tillräckligt stora för att omfattas av de tyngsta kraven i datatjänstlagen, DSA.

17 av dem klassas som VLOP – Very large online platforms: Alibaba Ali Express, Amazon Marketplace, Apple App Store, Booking.com, Facebook, Google Play, Google Maps, Google Shopping, Instagram, Linked In, Pinterest, Snapchat, Tik Tok, Twitter, Wikipedia, Youtube och Zalando.

2 av dem klassas som VLOSE – Very large online search engines: Bing och Google Search.

Datatjänstlagen, DSA, lades fram av EU-kommissionen i december 2020, godkändes av medlemsländerna och EU-parlamentet i april i fjol och trädde i kraft den 16 november 2022.

Källa: EU-kommissionen

Listningen sker i enlighet med EU:s nya datatjänstlag, DSA, och berör 17 plattformar och två sökmotorer som alla har minst 45 miljoner aktiva användare varje månad.

Här finns såväl sociala medier som Facebook och Twitter, men också nätuppslagsverket Wikipedia och hotellsajten Booking.com.

”I dag är det D(SA)-dagen för digital reglering. Nedräkningen har startat för 19 väldigt stora plattformar att fullt ut uppfylla de särskilda krav som datatjänstlagen ålägger dem”, säger inremarknadskommissionären Thierry Breton i ett pressmeddelande.

”Hela logiken bakom våra regler är att se till att tekniken tjänar människorna och samhället vi lever i – och inte tvärtom”, konstaterar digitaliseringsansvariga kollegan Margrethe Vestager.

Storbolagen åläggs nu bland annat att märka all reklam och informera om vem som står bakom den, inte göra reklam särskild riktad mot barn, vidta särskilda åtgärder mot olagligt material och desinformation och göra en hel rad olika riskbedömningar i förväg.

Många av storbolagen har redan länge vetat att de skulle omfattas av de nya reglerna. Senast inom fyra månader måste de nu uppfylla kraven för att undvika straff.

TT
/
/
/
/
/
EU
/
/
/
/