Socialstyrelsens kampanj består av annonser på Youtube, Instagram, Snapchat och Tiktok. Målet är att marknadsföra webbplatsen Koll på soc. Arkivbild.
Socialstyrelsens kampanj består av annonser på Youtube, Instagram, Snapchat och Tiktok. Målet är att marknadsföra webbplatsen Koll på soc. Arkivbild. - Foto: TT

Kampanj ska ge barn rätt info om socialtjänsten

På Tiktok möts barn och unga av falsk information om socialtjänsten.Nu ska Socialstyrelsen med hjälp av en kampanj på sociala medier öka kunskapen om vad socialtjänsten finns till för.


Kampanjen pågår under februari och är ett försök att råda bot på den desinformationskampanj som spridits om socialtjänsten i Sverige i drygt ett år – att den kidnappar barn med muslimskt ursprung.

Socialstyrelsens kampanj består av annonser på Youtube, Instagram, Snapchat och Tiktok och målet är att marknadsföra webbplatsen Koll på soc. Kampanjen riktar sig mot personer i åldern 12–16.

— Det har funnits mycket felaktig fakta om hur socialtjänsten arbetar kopplat till den desinformationskampanj som pågår. Därför ser vi ett ännu större behov av att nå ut med korrekt fakta och framför allt att barn och unga ska hitta in till den här webbplatsen där man kan känna sig trygg, säger Linda Corsvall, kommunikationsdirektör vid Socialstyrelsen.

Socialstyrelsen har länge jobbat för att upprätthålla förtroendet för socialtjänsten. Nu behövs en plats där man möter barn och unga, enligt Corsvall. Den falska informationen om socialtjänsten sprids brett och organiserat på många olika plattformar – på sociala medier där barnen befinner sig.

Nås barnen av felaktig information är risken att de inte får den hjälp som finns. Dessutom är det svårare för socialtjänsten att nå fram, enligt Corsvall.

Hon hoppas att även skolan ska använda sig av webbplatsen när man talar om socialtjänsten.

— I dag är det jätteviktigt att vi är många aktörer som jobbar med att ge en korrekt bild av välfärdssamhället och socialtjänsten.

TT
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Raketer mot Israel efter dödlig attack i Libanon

Kavli vill ta större klimatansvar – ska minska utsläppen: “En tuff resa”

Livsmedelskoncern Kavli vill ta ett större ansvar för miljön har därför satt upp egna klimatmål. Målen bygger på en noggrann analys av verksamhetens klimatpåverkan.

Glad överraskning: Japans månsond är vid liv

1 timme sedan
USA:s senaste sond klarade det inte. Men Japans lilla landare visar sig nu, mot alla odds, ha överlevt ännu en brutal natt på månen. "Vi fick svar från Slim i går kväll!" utropar landets rymdstyrelse lättat.

Ett rekordartat kvartal på Wall Street

1 timme sedan
Ett lysande kvartal är till ända på New York-börsen. Det pågående rallyt har ökat aktievärdet med cirka fyra tusen miljarder dollar på tre månader och rekorden har smattrat som spön i backen.

Person skjuten under jakt

2 timmar sedan
En person har skjutits i en jaktolycka i Surahammar, rapporterar TV4.

Polisen i Borås rapporterar om brand

2 timmar sedan
"Det brinner i en lägenhet i ett flerfamiljshus på Dalbogatan.", skriver polisen på sin hemsida.