Sammanlagt ska Trafikverket genomföra inte mindre än 1 700 arbeten under året – att göra en paus under sommaren är inte ett alternativ.
Och att det jobbas med spår, växelbyten och liknande under sommarmånaderna är kanske inte så konstigt. Många har nog bilden att resandet med tåg går upp när folk har semester, men riktigt så är det faktiskt inte.
— Det generella trycket på järnvägen är något lägre på sommaren. Framförallt är det arbetspendlandet som minskar. Vi rustar alltid lite mer på sommaren och under storhelger, för vi har lite färre resenärer då, säger Jon Sundh.
Jon Sundh berättar att Trafikverket i möjligaste mån försöker lägga arbetena nattetid för att trafikpåverkan ska bli så liten som möjligt.
— De flesta arbetena som vi gör ute på spåren görs på nattetid eller helger när det går så få tåg som möjligt. Men vissa arbeten är av så pass stor karaktär att vi måste ta mer tid och kapacitet i anspråk. Då lägger vi ner mycket tid på koordinering med järnvägsföretagen så att vi ska kunna genomföra dem samtidigt som vi får fram resenärer och gods.
De många arbetena medför förmodligen vissa förseningar, andra resvägar eller ersättningsbussar på vissa sträckor. Men några tråkiga överraskningar ska inte förekomma.
— Arbetena är planerade sedan lång tid tillsammans med järnvägsföretagen. Om det är så att en resa påverkas på något sätt så finns den informationen med när man köper biljetten. Tanken är att det inte ska komma några överraskningar överhuvudtaget. När man planerar för sin resa så ska det finnas aktuell information, säger Jon Sundh.