Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) var inte på plats på regeringens sommarfika på torsdagen för att kunna kommentera kritiken efter den senaste tidens tågkaos. Han hänvisade i stället i en skriftligt kommentar till att Trafikverket arbetar "intensivt med att åtgärda problemen".
Däremot beklagar miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari (L) att tågresenärer som väljer ett miljövänligt färdsätt straffas med att strandas i elva timmar på det sätt som de gjort det senaste dygnet.
– Det är såklart jättedåligt att man ska behöva sitta där så länge med en ljummen tetraförpackning som tröst. Men vi tar tag i grundproblemet, som är signalfelen, säger Pourmokhtari.
Nytt signalsystem
— Medan tidigare regering har fokuserat på höghastighetståg riktar vi in oss på att förbättra nuvarande system. Signalfel är en klassiker som orsak till tågstopp, så vi måste ta tag i signalfelen, säger hon.
Regeringen planerar en omfattande satsning på ett nytt signalsystem för järnvägen, och presenterade i fjol en satsning på 15 miljarder kronor extra för underhåll och utveckling av vägar och järnvägar under åren 2025 och 2027.
— Vi borde ha tagit tag i detta med signalfel mycket tidigare i Sverige. Vi hoppas att vi får ett pålitligt system när vår politik genomförts så att vi inte behöver hamna i de situationer vi gör i tågtrafiken igen, säger Romina Pourmokhtari.
”Tar tid”
Regeringen har haft tre år på sig att ta itu med problemen med tågstoppen. Varför har ni inte gjort något åt detta tidigare?
— Satsningar på infrastruktur och järnvägar tar tid. Vi har nu 1 700 åtgärder som genomförs i år på vårt tågnät, något som i sig skapar svårigheter när man vill styra om tågtrafik. Vi genomför nu det som borde gjorts för länge sedan, säger Romina Pourmokhtari.