Björklund får rätt av Skolverket

Kunskapsutvecklingen är negativ.


Svenska elever ligger över snittet i flertalet internationella studier de senaste 20 åren, konstaterar Skolverket i en ny rapport.

Men kunskapsutvecklingen är negativ.

Undersökningen har gjorts av verket på order av skolminister Jan Björklund (fp) sedan dennes läsning av verkets statistik ifrågasatts av oppositionen och andra skoldebattörer.

Skolverket har nu sammanställt resultaten från internationella och nationella studier genomförda de senaste decennierna.

De studier som sammanställts fokuserar på läsförståelse, matematik och naturvetenskap, och jämför Sverige med andra länder i EU eller OECD.

Och verkets genomgång tycks i huvudsak ge Björklund rätt. "Utvecklingen är genomgående negativ," konstaterar verket i ett pressmeddelande.

Sverige ligger över snittet i läsförståelse i samtliga mätningar. I naturvetenskap har Sverige legat över snittet i alla mätningar, men fallit under en av dem under 2007. I matematik ligger Sverige över eller på genomsnittet utom i mätningar de senaste åren då vi ligger under snittet, skriver verket.

Orsaken till att Sverige halkar efter en jämförbar omvärld när det gäller studieresultat är inte enbart att andra länders elever blir bättre, skriver Skolverket vidare.

"Sveriges faktiska resultat i undersökningarna har försämrats," skriver verket.

"Både de mest svagpresterande och de allra högst presterande eleverna har en negativ kunskapsutveckling. Försämringen av resultaten är störst i matematik och naturvetenskap. När det gäller läsförståelse är resultaten fortfarande bra men mot bakgrund att Sverige ofta tillhört de absolut bäst presterande länderna anser Skolverket att försvagningen bör tas på allvar," lyder slutsatsen.

Skolverket har utgått från internationella undersökningar som PIRLS, TIMSS och PISA, och jämför de studier där såväl Sverige som jämförelseländerna deltagit vid samma tillfällen. Mätperioden är i huvudsak 1991 till 2007.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!