Ännu ett genombrott med stamceller

Nu hoppas forskarna slippa använda celler från mänskliga embryon.

Med ett nytt genombrott i stamcellsforskningen hoppas nu forskarna att det snart ska bli möjligt att nyttja tekniken utan den mycket, mycket kontroversiella metoden att använda celler från mänskliga embryon.

Stamceller är kroppens basceller, som bildar vävnad, organ och blod. Stamceller från embryon anses mest användbara eftersom de kan bilda all form av vävnad. Men de kräver embryon eller kloning. Och att använda kloning - men framför allt embryon - är politiskt och religiöst mycket känsligt.

I många år har politiska hänsyn brutits mot stamcellsforskningens förespråkare, som anser att den kan skapa helt nya medicinskt områden, där patienter kan få transplantationer och behandlas mot Parkinsons sjukdom, barndiabetes, cancer och en lång rad andra sjukdomar.

En "trojansk häst"

För ett par år sedan lyckades japanska forskare, genom att föra in fyra gener i celler från mänskligt skinn, programmera om cellerna så att de blev i stort omöjliga att särskilja från stamceller från embryon. Dessa omprogrammerade celler kallas inducerade pluripotenta stamceller (IPS).

Men metoden hade en stor nackdel. Den krävde att generna fördes in av ett virus, ettt slags "trojansk häst". Det modifierade cellens DNA - som i sin tur gör att IPS inte kan ges utan att ökad cancerrisk.

I en ny studie publicerad i ansedda vetenskapstidskriften Nature tycks dock forskare i Storbritannien och Kanada ha löst knuten. De fyra generna förs in i cellen utan virus, och generna förs sedan ut ur cellen igen när omprogrammeringen är klar.

"Mycket upphetsad"

I stället för virus används en så kallad transposons - en rörlig genetisk sekvens som flyttar omkring i den cell den sitter i - för att föra in generna.

– Jag blev mycket upphetsad när jag hittade stamcellsliknande celler i mina odlingsplattor. Ingen, inte heller jag själv, trodde verkligen att det var möjligt, säger Keisuke Kaji, forskare vid universitetet i Edinburgh, enligt nyhetsbyrån AFP.

Den brittiske forskaren Ian Wilmut, "pappa" till det berömda klonade fåret Dolly, klargör dock att IPS-cellerna måste testas grundligt innan de kan användas på människor, och att det ännu är långt kvar innan cellerna kan användas till transplantationer.

Skrivet av: