Tisdag 21 Sep
Stockholm

Fel diagnos placerade Petter, 16, i särskola

Susanne tillsammans med sonen Petter och hans pappa Ron.
1 av 4
Susanne tillsammans med sonen Petter och hans pappa Ron. Foto: Privat
Peter klassades som utvecklingsstörd och sattes i särskola.
2 av 4
Peter klassades som utvecklingsstörd och sattes i särskola. Foto:
Lärarna tyckte att Petter var för begåvad för särskolan.
3 av 4
Lärarna tyckte att Petter var för begåvad för särskolan. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Efter en andra utredning visade det sig att Petter inte alls var utvecklingsstörd.
4 av 4
Efter en andra utredning visade det sig att Petter inte alls var utvecklingsstörd. Foto: FOT...KASIA KORZA / TT NYHETSBYRÅN

Petter, 16, blev diagnostiserad som lindrigt utvecklingsstörd och placerades i särskola. Men efter drygt två år började lärarna ana oråd.

Kommentera (8)
Kopiera länk
Dela
Läs mer
Händelseförlopp

2007 sattes Petter i särskola efter att en skolpsykolog och läkare diagnosticerat honom med en lindrig utvecklingsstörning.

2009 kommer Petters lärare hem till familjen Dahlqvist och berättar att hon, utan framgång, försökt få skolan förstå att Petter är för begåvad för särskolan.

2010 utredde en annan psykolog Susannes son Petter och sa att han inte är utvecklingsstörd utan att han har läs- och skrivsvårigheter (dyslexi).

ÄLVSBYN. När Susanne Dahlqvist fick beskedet om att hennes son hade dyslexi ville hon agera direkt. 

– Min andra son har också dyslexi och jag ville inte att Petter skulle gå igenom samma sak som han har behövt göra. Därför ville jag göra en utredning direkt, berättar mamma Susanne för Nyheter24.

Skeptiska till diagnosen

Skolpsykologen hävdade att Petter var lindrigt utvecklingsstörd och han placerades i särskolan. Föräldrarna hade funderingar kring diagnosen.

– Vi litade på proffsen, jag är bara en mamma som förlitar sig på att skolan sköter sitt jobb. 

Men efter två och ett halvt år anade en av Petters lärare att han hade placerats fel.

– Han var för kunnig för särskolan och hans lärare kom hem till oss och sa att vi borde göra om utredningen, säger Susanne och fortsätter:

– En annan psykolog gjorde en utredning och det visade sig att min son är normalbegåvad och inte alls behöver gå i särskolan. Ändå hade han varit där i nästan två och ett halvt år.

Enligt förundersökningen som Nyheter24 har tagit del av framgår det också att psykologen inte var legitimerad och därför inte yrkesmässigt berättigad att sätta den typen av diagnoser som sattes på Petter. I dag jobbar inte kvinnan kvar för kommunen, efter 19 år, då hon inte kunde visa upp något examensbevis.

"Ambitiöst av dig men släpp det"

När Susanne började begära ut olika papper från skolan kom det fram att det länge varit tal om hennes sons begåvning.

– En av hans lärare hade skrivit till skolpsykologen och sagt att hon tyckte att Petter borde utredas igen, men då fick hon svaret att det var ambitiöst av henne men att hon skulle släppa det. De har även framkommit att de har haft hemliga möten bakom ryggen på oss om vår son på skolan.

Litade på proffsen

Nu har Susanne och hennes man Ron stämt skolan och rättegången ägde rum i veckan.

–  Jag förstår att alla kan göra misstag men det enda jag hade krävt var ett samtal med en ursäkt, säger mamma Susanne och fortsätter:

– Jag förstår inte varför de inte bara kunde sätta Petter med stödlärare i en vanlig klass när det var uppenbart att han inte låg på rätt nivå för särskolan, men jag antar att det handlar om pengar.

Petter går kvar på den berörda skolan men inte i särskolan utan har nu speciallärare. 

"Vi kommenterar inget"

– Vi har valt att inte kommentera någonting utan låta allt gå genom vår advokat, säger Älvsbyns skolchef Jan-Erik Backman.

Nyheter24 har sökt advokaten, dock utan framgång.

Kommentera (8)
Kopiera länk
Dela