Svenskarna mer nöjda med resor

Kundnöjdheten ökar. Swebus Express får högst betyg. (TT)


Svenskarna brukar inte vara så nöjda med de företag de reser med. Men nu har det förbättrats, särskilt för bussbranschen visar en undersökning.

Intervjuer gjorda på uppdrag av Svenskt kvalitetsindex visar att nöjdheten, mätt i en skala från 0-100, ökar med alla slags resor. Kundnöjdheten i stort i branschen stiger från fjolårets snitt på 63,3 till 65,3 i år.

Men medan övriga delbranscher - taxi, tåg och flyg - bara visar mycket marginella uppgångar är bussbranschen lokomotivet som drar upp snittet. Nöjdheten med bussföretagen ökar från 67,7 i fjol till 72,8 i år.

Mest ökar Swebus Express, till 70,2. Annars är det kategorin annat bussbolag, där bland annat olika länstrafikbolag finns, som får högst betyg - 73,9.

Av flygbolagen toppar, liksom i fjol, Malmö Aviation på betyget 72,1. Sverigeflyg landar på 70,8, Skyways på 64,8 och SAS tar mark på 64,5.

Taxi Stockholm ökar sin kundnöjdhet mest av alla särredovisade taxibolag, medan Taxi 020 och Taxi Skåne tappar i nöjdhet.

Mer än var tionde SAS-resenär och var sjunde SJ-resenär säger sig ha klagat under det senaste året. Dessutom uppger var tionde SAS-kund och var femte SJ-kund att de haft anledning att klaga men inte gjort det.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!