Vi testar eldrivna Lotus Eletre – märkets första suv
Lotus-grundaren Colin Chapman var känd för att premiera låg vikt i sina bilar. Nu har märket lanserat en suv som väger hela 2,5 ton, och vi har testat vad den går för.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Det klassiska brittiska sportbilsmärket Lotus ägs sedan några år av kinesiska Geely, och en av de nya ägarnas satsningar är elbilen Eletre.
Det handlar inte om en låg, tvåsitsig sportbil, utan om något så otypiskt för märket som en gigantisk suv som väger över 2,5 ton.
Så länge håller batteriet i din elbil
Ska göra som Porsche
En bil som avviker från märkets etos så till den milda grad kan tyckas vara ett helgerån, men det handlar i grund och botten som att företaget har behövt anpassa sig till rådande trender för att överleva.
Tittar man på Geelys framgångssaga med Volvo inser man också att koncernen har ett bra CV när det gäller att rädda vacklande bilmärken.
Förhoppningen är att Eletre ska göra för Lotus vad Cayenne gjorde för Porsche i början av 2000-talet, nämligen att locka in en ny målgrupp med en vardagsvänlig suv med ett klassiskt sportbilsmärke på huven. Detta ska i sin tur finansiera fortsatt tillverkning av sportbilar.
Komplicera, addera sedan vikt
Redan vid första mötet med Lotus Eletre är det uppenbart att bilen inte följer Colin Chapmans klassiska ordspråk “simplify, then add lightness”, utan snarare gör det motsatta.
Bilen är inte bara tung, utan också fullsmockad med digitala system och funktioner som känns onödigt komplicerade. Exempelvis har bilen någonstans mellan fem och tio kameror på utsidan.
Som på många moderna bilar är merparten av dessa funktioner gömda bakom otaliga lager av menyer på interiörens displayer.
Mitt i krisen: Polestar varslar 450 personer
Buggigt värre
De otaliga systemen framstår inte heller som helt färdigutvecklade, vilket dock kan bero på att vår testbil var en förseriebil.
Exempelvis fungerade stundtals varken den adaptiva farthållaren eller den automatiska avbländningen av strålkastarna, helt utan att bilen informerade om varför.
Det visade sig att problemet var en smutsig lidar-sensor. Denna går att rengöra med ett enkelt knapptryck, men funktionen kräver att bilen står still med bilen i P-läget.
För att systemen ska fungera under en långfärd på slaskiga, svenska vintervägar måste man därför stanna upprepade gånger vilket i längden blir otroligt irriterande.
MMI-systemet är också dåligt översatt till svenska, röststyrningen är totalt obrukbar, och bilen plingar och plongar stundtals utan att man som förare förstår vad den vill.
Ett solitt bygge
Bättre är det däremot med byggkvaliteten interiört som genomgående håller fenomenal kvalitet, även om vissa designval är lite vräkiga.
Alla reglage känns så trevliga att det ärligt talat är synd att så mycket av kommunikationen med bilens system sker genom touchskärmen.
Vissa missar har man gjort, som att dörrhandtagen är klädda i alcantara vilket har en förmåga att bli ofräscht med tiden. Som helhet håller dock interiören en kvalitet som absolut kan mäta sig med exklusiva märken som Porsche.
Porsche-toppen: Förbudet mot fossilbilar kan skjutas upp
Övertygar till vardags
Om man bortser från buggarna övertygar Lotus Eletre också som vardagsvagn.
Detaljer som uppskattas är det bekväma insteget, en välfungerande head-up display och den oerhört kvicka snabbladdningen. Trots minusgrader kom vi flera gånger upp i en laddeffekt på över 300 kW.
Uppskattat är också luftfjädringen, som sorterar bort både små och stora ojämnheterna minst lika bra som konkurrenterna från Tyskland, och tillsammans med den aktiva brusreduceringen i kupén ger en oerhört tyst och komfortabel körupplevelse.
Mindre uppskattat är att bakluckan inte öppnar tillräckligt långt, vilket gör att normallånga måste ducka för att komma åt bagageutrymmet.
Gömmer sin vikt
Det viktigaste med en Lotus kan dock anses vara hur den beter sig vid mer aktiv körning.
Med en vikt på över 2,5 ton kan bilen liknas lika mycket med en elefant som en traditionell Lotus, men ingenjörerna har gjort sitt jobb och bilen gömmer sin vikt bättre än andra el-suvar.
En bidragande faktor till detta är den mycket kvicka och exakta styrningen, som dock inte förmedlar särskilt mycket i termer av känsla.
Vårt testexemplar av bilen var en Lotus Eletre S med drygt 600 hästkrafter. En snabbare version kallad Eletre R med hela 900 hästkrafter finns också att tillgå.
En övertygande debut
Som helhet imponerar Lotus första suv Eletre på flera punkter, och de främsta meriterna är köregenskaperna och åkkomforten, som bådar gott för märkets kommande elbilar.
Att så pass många system inte fungerar som de ska ger dock intrycket av att bilen har hastats ut på marknaden innan den är riktigt klar.
De många missarna stör helhetsintrycket rejält, men bör i de flesta fallen gå att åtgärda genom uppdaterad mjukvara.
Än så länge är Lotus Eletre emellertid i stort sett ensam i sitt segment, och så länge det är fallet kanske kunderna kan förlåta ett visst antal egenheter.
Experterna larmar: Sverige har för få elbilsladdare
Helhetsintryck av Lotus Eletre: 3/5
Lotus Eletre S (2024)
Motor: Två elmotorer, 612 hästkrafter, 710 newtonmeter
Kraftöverföring: Enstegad kraftöverföring, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,5 sekunder
Toppfart: 260 km/h
Elektrisk räckvidd: 600 km
Vikt: 2 565 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5103/2135/1630 mm
Pris: 1 492 400 SEK