YouTube på väg att dö

Världens populäraste videosajt läcker pengar som ett såll.


YouTube går dåligt, så dåligt att de spås vara färdiga för graven inom en snar framtid, enligt affärstidningen The Business Insider.

Framgångssagan har varit närmast obeskrivlig för företaget som grundades i ett litet garage så sent som i februari 2005.

Det har länge varit en av de mest populära och snabbast växande webbplatserna på Internet. I juli 206 sågs det till exempel på runt 100 miljoner klipp dagligen och sajten hade nästan 20 miljoner unika besökare varje månad. Enligt undersökningar tar YouTube upp cirka tio procent av all bandbredd på Internet.

I oktober 2006 köptes YouTube av Google för aktier motsvarande cirka 10 miljarder kronor.

Men nu verkar vinden ha vänt och YouTube-sagan börjar mörkna.

Enligt en rapport från storbanken Credit Suisse är YouTube på väg att förlora uppemot 3,7 miljarder kronor 2009. Då spelar det ingen roll att Googles marknadsvärde på börsen värderas till över 900 miljarder.

Förlusten baseras på att YouTube beräknas få in runt 1,9 mljarder i reklamintäkter under 2009, medan operatörskostnaderna väntas hamna på ungefär 5,6 miljarder kronor.

Jätteförlusten kommer efter över ett års experimenterande med olika former av reklam, licensavtal och samarbetsdealar. YouTube letar desperat efter en affärslösning som kan hjälpa dem komma på fötter och få företaget att gå med vinst. Men tittar man på matematiken ser det inte direkt ljust ut, skriver The Business Insider.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!