Lillasyster kom till världen i betalt samarbete med BabyProffsen Barkarby

Jag vet inte riktigt hur jag ska börja detta inlägg, då det faktiskt handlar om ett litet barns ankomst till världen.
Men är folk helt gränslösa?

Före Margaux Dietz förlossningsvideo var det få influencers som skapade content av sina förlossningar.
Hon ändrade på det, och efter det har det mer eller mindre blivit förväntat att influencers dokumenterar sina förlossningar med flera kameror – oavsett vad den arbetande personalen tycker om saken. Jonna Lundell blev så upprörd när hon och Jocke inte fick tillåtelse att filma förlossningen av sitt första barn på Norrköpings sjukhus att hon övervägde att föda någon annanstans, bara för att få filma.

Att Marcelo och Emilia dokumenterar sin förlossning är idag standard för influencers, men de tar det hela ett steg längre. De hade en livesändning och kom under den på idén att ha en tävling i samarbete med BabyProffsen Barkaby, där följare skulle gissa när bebisen skulle födas.
Att ha en tävling för en butik mitt under värkarbetet är i mina ögon inget annat än en sponsrad förlossning. Marcelo och Emilias förlossning sponsrad av BabyProffsen Barkarby får mig att må illa, och jag har svårt att tro att det här inte var uppgjort på förhand med företaget.

Varför tillåts denna typ av gränslöst beteende av följarna?
Är de så avtrubbade att de inte kan tänka längre än näsan, eller jakten på gratisprylar – räcker? Slutar man helt tänka själv så fort det hägrar ett presentkort på 1000 kr?
En sponsrad förlossning?
Lillasyster kom till världen i betalt samarbete med BabyProffsen Barkarby?
Hur känns det på tungan?

Therese Lindgrens stiftelse fortsätter hjälpa

Bildkälla: STELLA PICTURES
Bildkälla: Therese Lindgren Instastory

I samband med att Therese Lindgren släppte bomben att hon skulle sluta med YouTube i november 2023 – ja, för många var det nog lite av en bomb – avslöjade hon sitt nya projekt: stiftelsen ”Svenska Djurfonden”. Stiftelsen ska arbeta med att stötta olika projekt som bidrar till djurs välmående, som forskning eller kostnader för exempelvis veterinärvård.

Trots att stiftelsen är så pass ny, har den redan hjälpt flera olika organisationer, bland annat Norrtälje Kattcenter, där Svenska Djurfonden delfinansierade deras inköp av ultraljudsutrustning. Kattcentret räddar omkring 500 katter årligen, och med hjälp av det nya ultraljudet kommer de inte bara kunna göra dräktighetsundersökningar utan även använda det som ett värdefullt hjälpmedel för undersökning av inre organ.
Stiftelsen har även skänkt 50 000 kr för att hjälpa Nordens Ark rädda den utrotningshotade grönfläckiga paddan. ?

Nu har Therese delat ett inlägg på Instastory som länkar till Svenska Djurfondens Instagramkonto.
Där kan man läsa att stiftelsen stöttar organisationen Animalkind.se med 30 000 kr. Animalkind arbetar bland annat mot onödiga, plågsamma djurförsök och en specifik fråga de brinner för är att rädda och omplacera försöksdjur som annars skulle avlivas.
Enligt inlägget kan man ansöka om att ge ett hem åt försöksdjur som inte längre behövs. Bara den meningen får det att vända sig i min mage – ”inte längre behövs”.
Jag hade ingen aning om att man kan ansöka om att ge ett hem åt ett försöksdjur som annars skulle avlivas, och vill därför sprida informationen så att fler får kännedom om detta. Har man inte möjlighet att ta emot ett försöksdjur, kan man hjälpa dem genom att bli medlem, donera en gåva eller bli volontär.

Att återvinna gamla bilder och inlägg

Bildkälla: Patrik C Österberg/ STELLA Pictures // STELLA/Tor Gunnar Berland // Charlotte Brunzell/ STELLA Pictures // Peter Johansson/ STELLA Pictures // STELLA Pictures

Trots att gemene influencer förmodligen har fler bilder på sig själv i sin telefon än befolkningen i en mindre stad i Mellansverige, envisas de med att posta bilder de redan har använt.
Varför gör de det? Jag tänkte på detta när jag såg Biancas inlägg här nedan, eftersom jag kände igen bilden från tidigare. Hon är långt ifrån ensam om att återanvända gamla bilder och inlägg, och jag tycker att konceptet är intressant och är nyfiken på hur både företag och influencers resonerar här.
Det är aldrig några spektakulära bilder heller. Det kan vara ett glas vatten, en halvsmält bakelse eller en översiktsbild av en gammal dukning. Tre influencers som älskar att återanvända ibland smått obegripliga bilder Lovisa ”Lojsan” Wallin, Lovisa Worge och Chloe Schuterman, där den senare publicerade Lovisas gamla halvsmälta bakelse, men på Instagramkonto för det egna klädmärket.
Här finns det ytterligare exempel på influencers återvinning av gamla bilder. 

Elsa Billgren gillar också att återanvända sina bilder och texter, till och med i reklaminlägg.
När hon för andra året i rad skulle göra reklam för hudvårdsföretaget CeraVe, orkade hon inte ens skapa ett nytt inlägg utan publicerade helt enkelt om inlägget från året innan. Jag undrar om företaget visste om detta, godkände det och vad de var villiga att betala för samma inlägg en gång till? Hon ändrade lite i texten, men den ansträngningen måste väl ändå räknas som marginell med tanke på vad hon förmodligen tar betalt för reklaminlägg.

För två dagar sedan frågade Bianca Ingrosso sina följare vilken film de tycker att hon ska se och illustrerar inlägget med en återanvänd bild på sig själv i underkläder, som postades på hennes Instagramkonto redan den 10 september 2022.
Film? Popcorn? Sexiga underkläder? Är det ”Netflix & chill” som åsyftas? I så fall kan till och med jag förstå konceptet lite mer. 😉
Detta är i alla fall en ”bra” bild som återanvänds, sett ur ett influencerperspektiv. Om underkläderna på bilden kommer från företaget Intimissimi, som Bianca är ansiktet utåt för, låter jag vara osagt.

Kanske är detta den nya inriktningen för influencers, att de faktiskt kan använda gamla eller opublicerade bilder från en tidigare plåtning istället för att hela tiden känna pressen att skapa nytt innehåll.
Om det görs snyggt, relevant och lite transparant så ser jag inget problem med det.
Hur tänker ni här?

Varför Nellie Berntsson flyttade tillbaka till Sverige

BIldkälla: Stella Pictures

Våren har också varit turbulent för familjen Nellie Berntsson, med först en flytt från Springfield Farm och Sverige för ett liv utomlands. Men när inget blev som de tänkt flyttade de tillbaka i Skåne. De ville bo närmare vänner och familj, för sonens skull.

– Valentin gick på förskolan ett tag, men sen ville vi testa på att bo utomlands, något vi inte tyckte om och nu ska Valentin börja i höst igen. Då kommer vardagen tillbaka. // från Mama

Det har alltid varit snabba ryck för Nellie, vare sig det gäller relationer, företag, flyttar eller byte av stall, land och hästar, och den här våren har inte varit något undantag.
Föräldrar har kastats under bussar, och flyttar har genomförts och familjen är alltså tillbaka i Sverige efter en ynka månad utomlands och nyligen avslöjade Nellie att hon ger sig in i klädbranschen igen, efter det förra…tja, …halvhaveriet.

I en intervju med tidningen Mama berättar Nellie om varför familjen flyttade tillbaka till Sverige och Skåne. Hon säger att inget blev som de hade tänkt sig och att de insåg detta relativt snabbt. En månad är trots allt en kort tid för att bilda sig en uppfattning, så det var förmodligen något både stort och viktigt som låg bakom beslutet.
Till hösten börjar sonen Valentin förskolan igen, men jag läste någonstans att Nellie nämnt att familjen möjligen kommer att flytta till Norge, där Nellies partner Olav har mer släkt och vänner än hon har i Sverige. Detta är dock inget jag har sett bekräftat.

Mitt hem är min borg och jag önskar familjen ingenting annat än lugn och ro och att de hittar en plats de verkligen vill kalla hem.