Inga Chanelväskor för modebloggare

Modehuset Chanel varslar 200 anställda.


Nu har modevärlden fått sig en törn av den rådande finanskrisen. Modehuset Chanel, som är kända för sina kläder, parfymer och väskor, planerar att varsla 200 anställda. Om Chanel skär ner i den takten blir det kanske snart en omöjlighet för modebloggare att fortsätta köpa sina favoritväskor från modehuset.

Och värst är det nog för modehusets hjärta, flaggskeppsbutiken i Paris, där sexton anställda får gå.

Resten av personalen som tvingas gå är vikarier och projektanställda. Modehusets chef Karl Lagerfeld får dock fortsätta.

The Guardian rapporterar Chanelvarslet som modehusets värsta kris någonsin sedan grundaren och ikonen Coco Chanel fick sparka alla anställda i början av kriget 1939.

Nyheten om nedskärningarna kommer inte som någon överraskning då Chanel nyligen blåste av sin stora kringresande utställning “Mobile Art Exhibit”. Den överdådiga utställningen hålls i en specialritad installationsbyggnad som tar tre veckor för hantverkare att bygga upp.

Chanel erkände att modehuset inte sålde tillräckligt med varor och att det då inte fanns någon logik i att fortsätta med dyra projekt där de när det kom till kritan inte sålde några produkter.

Och den nya modekrisen fortsätter. Häromveckan chockades invånarna i Milano över att Prada satte upp reaskyltar i butiksfönstren. Louis Vuitton har skjutit upp en affärsinvigning och Bvulgari greppar hårt om pengarna och vill inte satsa på nya projekt under 2009.

Det blir ett tufft modeår nästa år.

Se parfymreklamen av Chanel för den berömda Marilyn Monroe-favoriten Chanel No.5:

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!