Niklas Zennström ger upp Joostdrömmen

Personalen slaktas, Mike Valpi avgår och affärsidén byts ut.


Skypegrundaren Niklas Zennström tappar sin profilerade Joost-vd Mike Valpi, som i stället intar rollen som styrelseordförande i bolaget. Samtidigt tvingas Joost till omfattande organisationsförändringar: konsumenterna överges, personalstyrkan slaktas och affärsidén byts ut.

Finanskrisen och närmast depression på nätannonsmarknaden har gjort det svårt för Joost att dra in pengar. Därför kommer konsumenterna att lämnas och Joost ska fokusera på att tillhandahålla teknik för mediabolag som vill distribuera rörlig bild.

– I dessa tuffa ekonomiska tider har det varit alltmer utmanande att fungera som en oberoende, annonsfinansierad videoplattform på nätet, säger avgående Mike Volpi, som från början handplockades från Cisco, till Financial Times.

Advertising Age uppger att 70-90 procent av Joosts personal kan tvingas lämna. Kontoret i Nederländerna stängs och verksamheterna kommer att koncentreras till London och New York.

Niklas Zennström har försökt få Joost, som han startade tillsammans med Skypegrundaren Janus Friis 2007, sålt. Höjdarna på Time Warner Cable var involverade i samtal i april om att ta över bolaget. TWC ville dock komma åt videoplattformen, och var inte alls intresserad av konsumentnyttan.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!