Stockholm

Regeringen skrotar klimatbonusen för elbilar

Nu försvinner klimatbonusen för elbilar. Arkivbild.
Nu försvinner klimatbonusen för elbilar. Arkivbild. Foto: TT

Regeringen avskaffar klimatbonusen för bilar som släpper ut ingen eller lite koldioxid. Men straffskatten för bensin- och dieselbilar blir kvar.Beslutet gäller från och med onsdag och motiveras med att det inte längre finns skäl att ge ekonomiskt stöd till vissa bilinköp.


Fakta: Bonus-malus

Bonus-malus infördes 2018 som ett incitament för att fler skulle gå över till klimatsmarta bilar.

Bonus-delen innebär att den som köper en klimatsmart bil får en bonus på upp till 70 000 kronor.

Malus-delen innebär att den som köper en bil med höga utsläpp betalar en förhöjd fordonsskatt i tre år från det att fordonet blir skattepliktigt första gången.

För bilar påställda mellan 1 juli 2018 och 31 mars 2021 gällde malus alla bilar som släpper ut över 95 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning. Efter det låg gränsen på 90 gram och i somras sänktes den ytterligare, till 75 gram.

Fram till i juli i år hade mer än 10 miljarder kronor betalats ut i klimatbonusar.

Källa: Transportstyrelsen

Kvällen innan höstbudgeten presenteras meddelar regeringen att klimatbonusen för bland annat elbilar avskaffas. Stödet är inte längre motiverat, skriver regeringen, då kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil närmar sig kostnaden för en bensin- eller dieseldriven sådan.

Beslutet innebär att den som köper eller beställer en klimatbonusbil efter den 8 november inte kommer att erhålla klimatbonus.

Bonus bort – malus stannar

Klimatbonus innebär att den som köper ny elbil har rätt att ansöka om kompensation hos Transportstyrelsen. Systemet bonus-malus infördes 2018 och syftet har varit att få fler att satsa på klimatsmarta fordon.

Den andra hälften av bonus-malus-systemet är att den som köper bensin- eller dieselbilar betalar en straffskatt som betalar bonusen till klimatsmarta bilar. Den delen blir dock kvar.

"Malusen behålls oförändrad och bidrar fortsatt till styrning mot elbilar", skriver Niki Westerberg, pressekreterare på näringsdepartementet, i ett sms till TT.

Åtstramade regler

I somras stramade den dåvarande S-regeringen åt reglerna för klimatbonusen. Den som köpt en elbil för mer än 700 000 kronor miste då rätten till klimatbonus. Även bonusbeloppen för laddhybrider sänktes.

Samtidigt sänktes gränsvärdet för när en bil får bonus från 60 till 50 gram koldioxid per km och begränsningen för hur stor bonus ett företag kan få, den så kallade 35-procentsregeln, togs bort för att bli samma för privatpersoner och företag.

Fram till i juli hade mer än 10 miljarder kronor betalats ut i klimatbonusar till över 270 000 nybilsköpare sedan moroten infördes den 1 juli 2018, enligt Transportstyrelsen.

Ådahl (C): Dråpslag för klimatarbetet

Centerpartiets ekonomiskpolitiske talesperson Martin Ådahl är kritisk till att regeringen kallar systemet för ett marknadsintroduktionsstöd.

— Det är en klimatbonus. Det är ett missförstånd att tro att den här klimatbonusen inte gör skillnad för de familjer som inte har råd att köpa elbil, säger han till TT.

Hälften av alla nya bilar som säljs i Sverige är klimatsmarta, skriver samarbetspartierna i pressmeddelandet. Men det räcker inte, anser Ådahl.

— Vi har hälften kvar. Samarbetspartierna tror att man kan behålla utsläppsminskningarna och samtidigt återkalla alla åtgärder som har möjliggjort dem, säger han.

"Borde skämmas"

Miljöpartiets ena språkrör Per Bolund säger i en skriftlig kommentar till TT att avskaffandet av klimatbonusen för laddbara bilar kommer att leda till ökade utsläpp.

"Regeringen som talat sig varm om elektrifiering, fossilfrihet och att Sveriges klimatambitioner är intakta borde skämmas. Branschen kommer nu inte att få någon tid att förbereda sig, och alla de hushåll som vill ställa om kan få se sina planer gå i stöpet", skriver Bolund.

Notifieringar

Slå på notifieringar för att få de senaste nyheterna från Nyheter24.