Migrationsminister Maria Malmer Stenergard (M) och Sverigedemokraternas gruppledare i riksdagen Henrik Vinge håller pressträff.
Migrationsminister Maria Malmer Stenergard (M) och Sverigedemokraternas gruppledare i riksdagen Henrik Vinge håller pressträff. - Foto: TT

"Kampanj" ska minska asyltrycket på Sverige

Regeringen lanserar en "internationell informationskampanj" om det skifte som nu genomförs i den svenska migrationspolitiken.Syftet är i förlängningen att färre ska söka sig hit, säger migrationsminister Maria Malmer Stenergard (M).


Fakta: Regeringens nya "kampanj"

I informationskampanjen ingår bland annat detta:

— informationspaket till utlandsmyndigheter och andra myndigheter med utländska kontaktytor

— riktad kommunikation till utländska redaktioner och nyhetsbyråer

— översättning till engelska av mer information från regeringen och utbyggd information på regeringens hemsida

— information till utländska ambassader i Sverige

Källa: Regeringen

Informationskampanjen ska rikta sig bland annat till utlandsmyndigheter och andra myndigheter med utländska kontaktytor, uppger migrationsminister Maria Malmer Stenergard på en pressträff.

Kommunikation ska också riktas till utländska medier och utländska ambassader i Sverige.

— I dag saknar två tredjedelar av de som kommer till Europa skyddsskäl. Många av dem kommer att tvingas återvända och ännu mer så med den svenska politiken under den här regeringen och samarbetspartiet, säger Maria Malmer Stenergard.

Skärpta krav

Många migranter lägger sina liv i händerna på flyktingsmugglare, säger hon.

— Ändå kommer de att sedan behöva återvända. Om de får information om vilka regelverk som gäller här så minskar vi risken för lidande för de här personerna och kan i större utsträckning fokusera på dem som verkligen har skyddsskäl.

TT: Är budskapet att Sverige är fullt?

— Budskapet handlar om att redogöra exakt för hur den svenska migrationspolitiken ser ut och kommer att se ut, där det handlar om stramare regler för anhöriginvandring, skärpta försörjningskrav och skärpta krav för medborgarskap.

Sverigedemokraterna genomförde 2020 en kampanj där partiledaren Jimmie Åkesson åkte till Turkiet och delade ut foldrar med budskapet om att Sverige är fullt. Malmer Stenergard vill inte likna det kommande arbetet med den kampanjen.

Spridningseffekt

Antalet nyanlända migranter och asylsökande ökade kraftigt under 2022, både över centrala Medelhavet och andra rutter i Europa.

Till Sverige anlände nästan 17 000 asylsökande, jämfört med cirka 11 000 året före.

— Just den här åtgärden tror jag är viktig på kort sikt för att få ett minskat asyltryck på Sverige, säger Henrik Vinge (SD).

Kampanjen är än så länge inte tänkt att ske i form av annonser i utländska tidningar. Men Malmer Stenergard bedömer att informationen kommer att nå fram till berörda.

— Man ska inte underskatta hur snabbt information sprids mun till mun. Därför måste vi jobba brett, både genom myndigheter men också genom medier. Sen tror vi att det kommer att få en spridningseffekt.

Ygeman: Blåögt

Anders Ygeman, migrationspolitisk talesperson för Socialdemokraterna, är kritisk till att regeringen inte går fram fortare.

— Det verkar vara hundra förlorade dagar för Sverige och regeringen. De redovisade inga siffror för hur migrationen utvecklar sig och det beror väl på att migrationen inte minskar.

Han vill att regeringen snarast sätter ett lönegolv för arbetskraftsinvandring.

Gällande själva informationskampanjen så lyfter Ygeman fram att flygblad, mejl eller intervjuer från regeringen inte kommer att minska konflikterna i världen och flyktingströmmarna till Europa och Sverige.

— Jag säger inte att det är fel att informera om den politik ett land för, men att tro att det i sig skulle utgöra något paradigmskifte, det är mer än lovligt blåögt.

TT
/
/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!