Apples vd Tim Cook. Arkivbild.
Apples vd Tim Cook. Arkivbild. - Foto: Virginia Mayo/AP/TT

Apple hamnar på EU:s lista – och ska utredas

Apple, Google och Tiktok sitter numera fast i samma EU-nät. Men varken Twitter eller Snapchat omfattas av den nya datalagen. Fler bolag kan dock komma att fångas in framöver.


Fakta: Nya digitala lagar i EU

EU-kommissionen lade i december 2020 fram förslag på två nya digitala lagar: om digitala tjänster (DSA) och digitala marknader (DMA).

Förenklat kan DSA liknas vid spelregler för det som händer på de digitala plattformarna medan DMA ses som ett regelverk för hur de största plattformarna konkurrerar med andra mindre aktörer inom sitt specifika område.

I DSA ingår skärpta krav på att plattformar agerar mot illegalt innehåll och även hantering av illegala varor. Digitala samordnare i medlemsländerna får en övervakande roll för att se till att plattformarna agerar.

DSA gäller inledningsvis för 19 stora techbolag från och med 25 augusti. Från årsskiftet gäller det alla "digitala bolag".

EU jobbar även på att få till stånd ny lagstiftning kring artificiell intelligens, målet är att ha något klart före årsskiftet.

Nu har EU-kommissionen sagt sitt. Alphabet (Google), Amazon, Apple, Bytedance (Tiktok), Meta och Microsoft är de sex så kallade grindvakterna (gatekeepers) när det kommer till tech och sociala medier. Det betyder att bolagen nu har ett halvår på sig att börja följa den nya digitala lagen, DMA eller "digital market act".

Lagen innebär kortfattat bland annat att bolagen inte får putta bort mindre konkurrenter inom sitt område, spåra användare utanför sin plattform utan godkännande eller göra det omöjligt att avinstallera vissa appar eller program i telefonen eller datorn.

Jättar saknas

EU-kommissionens lista var väntad. Samtliga bolag hade tidigare i år själva sagt att de borde omfattas av den nya lagen. Däremot valde kommissionen inte att inkludera Samsung, som själva menat att de borde vara med.

Lyser med sin frånvaro gör även X, tidigare Twitter, såväl som Snapchat. Inget av bolagen nämns i det pressmeddelande som EU-kommissionen har skickat ut.

DMA ska omfatta bolag som har "fler än 45 miljoner användare varje månad inom EU".

Snapchat har enligt statistiksajten Statista globalt sett 397 miljoner användare dagligen. Siffran för X är omkring 200 miljoner dagliga användare globalt.

Inte heller mejltjänsterna Gmail eller Outlook omfattas av DMA eftersom Google och Microsoft kommit med "tillräckligt motiverade argument" för att de ska förbises, enligt EU-kommissionens pressmeddelande.

Fler ska utredas

Eftersom DMA riktar in sig på olika digitala aspekter av globala bolags verksamhet är det ibland en tolkningsfråga av vad som borde omfattas. Det menar i alla fall Microsoft och Apple, som trots att deras tjänster som Linkedin, Windows, Ios och App store omfattas argumenterar för att sökmotorn Bing, webbläsaren Edge, Microsofts annonstjänst och Apples meddelandetjänst Imessage inte borde lyda under DMA.

Imessage exempelvis är "smsfunktionen" i Iphone, telefonen som sålt i långt över en miljard exemplar världen över.

EU-kommissionen ska nu ta fem månader på sig att utreda om tjänsten borde omfattas av DMA.

Bolag som inte följer DMA riskerar böter på upp till 10 procent av den globala omsättningen, eller 20 procent vid upprepade överträdelser. I värsta fall kan EU tvinga ett lagvidrigt bolag att sälja delar av sin verksamhet.

TT
/
/
/
/
EU
/
/
/
iOS
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!