Utvecklingen rullar på för Självkörande bilar
Självkörande bilar och lastbilar rullar runt på vägarna utan förare på flera håll i världen. De skulle också redan kunna göra det i Sverige redan idag.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Waymo: Googles satsning på förarlösa robotaxibilar är den satsning som kommit längst i USA. Redan i dag finns bilarna på plats i gator i San Francisco, Los Angeles och Phoenix och är på väg till Austin, Atlanta och Miami. Bolaget ska också inleda tester i Tokyo i Japan.
Apollo: Kinesiska sökjätten Baidu har beräknats ha omkring tusen förarlösa taxibilar bara i storstaden Wuhan, och finns även på plats i bland annat Peking och Shanghai. En lokal konkurrent är Alibabastödda Auto X.
Cruise: GM-ägda Cruise genomförde hundratusentals förarlösa taxikörningar i San Francisco, Phoenix, Austin och Houston. Men efter en olycka där en kvinna släpades flera meter under en Cruisebil stoppades alla förarlösa körningar. Bolaget kör numera bilarna med mänskliga förare, men hoppas kunna återuppta de förarlösa körningarna.
Källor: Respektive företag, CNN.
På de kulliga vägarna i San Francisco i Kalifornien är det inte ovanligt att två vita bilar med små svarta hattar möter varandra. Det ovanliga med bilarna – utöver hattarna – är att det inte sitter någon förare bakom ratten. Två miljoner förarlösa taxiresor har genomförts i staden augusti 2021, som har blivit ansiktet utåt för självkörande bilar.
Även i flera kinesiska storstäder, exempelvis Peking, Shanghai, Shenzhen och Wuhan, rullar förarlösa bilar.
"Överdrivet positiva"
Utanför USA och Kina har revolutionen inom autonoma fordon som förutspåddes för fem-tio år sedan emellertid ännu inte inträffat.
— Jag skulle säga att det är två steg framåt och ett steg bak, säger Yinan Yu, som forskar på självkörande fordon vid Chalmers och Göteborgs universitet.
År 2017 skrev exempelvis Volvo avtal med Uber om att fram till 2021 leverera 24 000 exemplar av modellen XC90 till Uber, som tog fram en egen självkörande teknik.
— Men det hände uppenbarligen inte. Så jag skulle säga att folk överlag varit överdrivet positiva, säger Yu.
En genomsnittlig bil står 90 procent av tiden stilla och tar upp plats. Självkörande bilar kan delas av flera, och därigenom användas effektivare och frigöra ytor. I förlängningen kan de också bli säkrare, då de aldrig är trötta eller fulla, eller tappar uppmärksamheten.
MISSA INTE:
Körkort för automat kan bli standard i Sverige
Tesla omkörda av kinesisk konkurrent
Vem är ansvarig vid olyckor?
Olyckor sker emellertid med självkörande bilar, exempelvis i oktober 2023 då en bil tillhörande GM-ägda Cruise släpade en kvinna sex meter innan den stannade.
— Den etiska frågan är klurig, för vem är ansvarig? säger Yu.
Teoretiskt går det att möta ett förarlöst fordon på allmän väg även i Sverige. Det är möjligt att få ett typgodkännande för den europeiska marknaden för 1 500 fordon per år, berättar Anders Eriksson, teknisk utredare på Transportstyrelsen.
— Men det är många tillverkare som inte ser att det är ekonomiskt försvarbart att producera så få fordon, säger han.
Saknas lagstiftning
I Sverige rullar de förarlösa fordonen som är i drift idag antingen inom inhägnade områden – där det inte krävs tillstånd – eller i försöksverksamhet. Det är bland annat fordonstillverkare, operatörer som Nobina och Keolis, samt start-up-bolag som genomfört olika tester. För tillfället pågår sju sådana försök.
I Morgongåva i Uppsala län, vVid företaget Apoteas stora lagerbyggnad, finns ett exempel. Här rullar numera en liten förarlös lastbil som flyttar gods 800 meter, från en byggnad till en annan. Det finns inte ens ett förarutrymme att kliva in i. Om en människa behöver ta kontrollen sker det på distans från ett kontrollrum i Göteborg.
Lastbilen är den andra i kommersiell drift för det svenska företaget Einride. Den första togs i bruk förra året i USA. Företaget har också skrivit kontrakt med hamnen i Dubai, världens tionde mest trafikerade.
MISSA INTE: Vår podd om bilar - Under Huven
Brist på nationell lagstiftning
— Vi har som ambition att skala upp både Europa, USA och Dubai. Men vi har inte delgett några siffror om antal, säger Henrik Green, chef för Einrides autonoma verksamhet.
Den eldrivna lastbilen ska köra tre vändor om dagen på Apotea-området, där den samsas med annan godstrafik, och behöver laddas ett par timmar varannan dag.
Kanske är det bara en framtidsfråga innan de självkörande bilarna och lastbilarna blir fler på svenska vägar.
— Det som saknas, som man har gjort i andra europeiska länder, är att komma med mer permanent nationell lagstiftning, som redogör lite mer för ansvarsfrågor och liknande, säger Anders Eriksson.
MISSA INTE: