Utvecklingsstörd var helt frisk

Pojken diagnostiserades som utvecklingsstörd och förlorade två år av sitt liv.


Efter en utlandsresa 2006 fick en 15-årig pojke i Höllviken problem att följa med i undervisningen. Därför valde man att göra en utredning på pojken, där man kom fram till att han hade en "intellektuell funktionsnedsättning av bestående karaktär", skriver Sydsvenskan.

Pojken placerades i särskola där han redan efter några veckor låg långt före sina klasskamrater. Han fick godkänt i matematik och utvecklades mycket fortare än de andra barnen. Föräldrarna började tvivla på diagnosen.

Men när föräldrarna ville göra en ny utredning fick de ett chockbesked - den kunde inte göras förrän om två år.

– Vi har hela tiden hävdat att han inte har en utvecklingsstörning, men samtidigt får man ha respekt för yrkeskunniga människor, säger pojkens mamma till Sydsvenskan.

Först när pojken började särgymnasiet i Trelleborg började man misstänka att man gjort en psykologisk felbedömning. En ny utredning gjordes som visade att pojken var helt frisk och normalbegåvad, till och med över medel.

I höst börjar pojken, nu 17 år, i gymnasiet.

– Han tappade hela umgängeskretsen när han började särskolan. De här åren kommer att följa med honom hela livet, säger mamman till Sydsvenskan.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!