Aftonbladet utesluter sd

Sd kommer inte att få annonsera i kvällstidningsdraken.


Chefredaktör Jan Helin och Lena Mellin, ställföreträdande ansvarig utgivare, har stakat ut den publicistiska vägen. Aftonbladet vägrar att publicera annonser från sverigedemokraterna i fortsättningen.

Sedan tidigare har TV4 och Metro tackat nej till annonsering från sd. Nu sällar sig Aftonbladet till den skaran.

”En passiv och bekvämt publicistiskt korrekt linje” skulle vara att låta sd annonsera så länge de håller sig inom lagens ramar, skriver Helin och Mellin i en debattartikel i torsdagens upplaga av Aftonbladet:

”Vi menar att den hållningen duckar för en viktig debatt och möjliggör framväxten av en främlingsfientlig agenda i det offentliga svenska samtalet”, fortsätter de och pekar på Danmark, där ett främlingsfientligt parti, enligt dem, gynnats av publicisters ”icke-hållning”.

Däremot kommer Aftonbladet att låta sverigedemokrater skriva debattartiklar och tidningen ska även fortsätta att granska partiet.

Expressen och Svenska Dagbladet meddelar att de i sin publicistiska gärning kommer att pröva varje annons från sverigedemokraterna, och utesluter inte att de kan publiceras i tidningarna.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!