Så kan ditt plugg bli en bättre skola

Varför lyckas vissa skolor så bra där andra ställer till med fiasko? Sveriges kommuner och landsting har undersökt saken.


Sveriges kommuner och landsting (SKL) - paraplyorganisationen för alla sekundär- och primärkommuner i landet - har tidigare fått kritik av Svenskt Näringsliv för att man bara presenterar statistik och aldrig gör någon analys.

Den bristen har man nu velat åtgärda med den första stora undersökningen om vad det är som gör att vissa kommuner lyckas bättre med skolundervisningen och varför alldeles för många inte lyckas med att lära ut grundläggande kunskaper till alla elever.

Dagens Nyheter har tagit del av undersökningen som presenteras på måndag.

Föga förvånande handlar det om ledarskap. Kommuner med en tydlig och ambitiös styrning lyckas helt enkelt så mycket bättre.

Men det är inte ledarskapet på de lokala skolorna som SKL tittat på.

Att engagerade lärare och skolledning, kompetens hos undervisarna och relationen mellan lärare och elever samt rektorns ledarskap är viktiga är okontroversiellt och väldokumentat i den pedagogiska forskningen.

SKL har i stället siktat in sig på hur kommunledningen styr skolorna. De har överhuvud taget inte intervjuat lärare och elever. Hypotesen har varit att den övergripande styrningen och ledningen indirekt påverkar undervisningen i klassrummen.

– Det är slående att kommuner med helt olika förutsättningar pekar på samma saker för att uppnå framgångsrik styrning och ledning av skolan. Hur man sedan konkret utformar lösningarna varierar utifrån de behov man har i olika kommuner, säger Håkan Sörman, vd för SKL, till Dagens Nyheter.

Sexton olika kommuner har deltagit i utvärderingen - och SKL har enbart analyserat kommunalt drivna grundskolor.

– Lärare presterar bättre med kompetent och engagerad ledning. Eftersom forskningen visar att läraren är avgörande för elevernas resultat, så blir ledningsfrågorna centrala för skolan, säger Håkan Sörman till DN.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!