Dödar mikrobloggen bloggen?

Bloggy, Jaiku eller Twitter – morgondagens internetfenomen?


Mikrobloggar är nästa stora internetfenomen på väg att slå igenom i Sverige, skriver DN i dag.

Samtidigt frågar sig det stora flertalet fortfarande vad det är. Vid en första blick är det nästan löjligt enkelt. Du får 140 tecken att uttrycka något. Tänk statusuppdateringen på Facebook. Hur kan det vara nästa internetfenomen?

Men enligt Jonas Lejon, som lanserat mikrobloggtjänsten bloggy.se i Sverige, fungerar det som ett "chattrum utan väggar". Lejon påpekar att det kräver att man är aktiv.

–Har jag något att tillföra så kastar jag mig in i diskussionen. Och på samma sätt kan jag hitta intressanta personer som jag vill läsa och diskutera med, säger Jonas Lejon till DN.

Men det är fortfarande inte helt självklart vad det är mikrobloggen kommer att tillföra. Bloggaren deepedition förklarar:

"Själv menar jag att det är olika logik som styr en blogg respektive en mikroblogg. Det handlar om effektiviteten i kommunikationen eller snarare - konversationen. En mikroblogg är snabb konversation, små korta (140 tecken) bitar av information, kunskap och opionion som sedan andra reagerar på, använder genom att skicka vidare i sina nätverk eller bygger vidare på - exempelvis i en bloggpostning som är längre, mer inriktad på att samla ihop och ge en samlande bild, en egen analys (låter finare än det är :)) och bygga en text som på många sätt är längre, mer komplex och därmed också har en längre livslängd än ett mikroblogginlägg."

Mikrobloggen är alltså konversation i stället för kommunikation. Samtidigt är inte alla eld och lågor över det nya fenomenet. Expressens Björn af Kleen sammanfattar sin åsikt ganska väl genom rubriken: "Twitter – ett spekulativit kvitter".

"Nu ska det låga och skvallriga fortfarande ut, men i ett garderat format. Herrklubb brukar man kalla den gemenskapen", avslutar af Kleen sin krönika.

Följ gärna Nyheter24:s herrklubb på twitter.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!