Ungarnas käk sämre än päronens
Mat som marknadsförs mot barn är ofta både dyrare och sämre än vanlig mat.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Mat som marknadsförs speciellt för barn är ofta både dyrare och sämre än den vanliga maten som står i butikernas hyllor. Det visar en rapport från Konsumentföreningen Stockholm (KfS).
Det är för femte gången i rad som KfS undersöker sortimentet med adress till våra yngsta.
I allmänhet har näringsvärdena förbättrats och sockerhalten minskat sedan tidigare undersökningar, men KfS menar att den fortfarande lämnar mycket i övrigt att önska. Särskilt mat med "underhållningskaraktär" är riktigt dålig. Till exempel kex. Men alla är inte lika dåliga.
– Det bokstavskex som Göteborgskex har tagit fram innehåller 58 procent fullkorn och tretton procent kostfiber och det är positivt. Vi tycker också att Minifras från Quaker Oats är bra frukostflingor för barn, men vi begriper inte varför de är mycket dyrare än vanliga Havrefras, säger Louise Ungerth på KfS.
Undersökningens lågvattenmärke är Nestlés frukostflingor Nesquik Duo som marknadsförs som en fullkornsprodukt trots att de innehåller mer socker än fullkorn. (35,2 procent socker och 32 procent fullkorn).
KfS konstaterar också att marknadsföringen numera är mest intensiv på nätet, förmodligen för att många barn i dag har tillgång till dator.
Skrivet av: