Vi har kört den uppdaterade lyxlimpan från München till Comosjön via Gardasjön för att ta reda på om uppdateringen gör någon verklig skillnad.

En konservativ uppdatering
Ghost är den mest sålda modellen i Rolls-Royces historia och därför vågar man inte ändra för mycket. Series II är en försiktig uppdatering av en redan befintlig modell.
Bland nyheterna hittar vi nya fälgdesigner, en lätt modifierad front med uppdaterade strålkastare och fler färgval än tidigare. Teknikmässigt har det blivit enklare att koppla upp fler enheter till skärmarna i baksätet, något som främst uppskattas av kunder som hellre sitter i baksätet än bakom ratten.
Det här är inte en bil som försöker vara något annat än den redan är. Det handlar inte om sportighet, inte om att vara uppseendeväckande, utan snarare om att leverera tyst och kompromisslös komfort.

Ett rullande bibliotek
Att kliva in i nya Ghost är som att stänga dörren till världen. Dörrarna, som verkar ha inspirerats av ett kassaskåp, stängs med ett enkelt knapptryck. När motorn startas hörs i princip ingenting. Den gigantiska 6,75-liters V12:an är så tystlåten vid vanlig körning att man ibland måste dubbelkolla att bilen faktiskt är igång.
Det finns inga körlägen att välja mellan och inga möjligheter att styra exempelvis fjädring eller styrrespons. I stället är hela bilen förprogrammerad för komfort och bara komfort. Klimatpanelen har inga siffror, bara röda och blå reglage för värme eller kyla. Det mesta handlar om känsla snarare än exakta inställningar. I Ghost ska du inte behöva tänka, bara färdas.

Autobahn, Alper och serpentinvågor
Resan började i München och fortsatte söderut mot Gardasjön. På tyska Autobahn är det enkelt att dundra fram i höga farter, men det är först när man når 200 kilometer i timmen som man inser hur tyst Ghost verkligen är. Det finns inget vindbrus, inga störande ljud från vägen och inga vibrationer. Det enda som förändras är hur snabbt världen utanför sveper förbi.
Faktum är att när Rolls-Royce Ghost utvecklades blev den för tyst, något som gjorde att passagerare blev åksjuka. Av den anledningen behövde ingenjörerna på det brittiska märket göra att bilen lät mer.
När vägen blir mer slingrig i Alperna märks det att bilen är både lång och mjuk. Ghost är över 5,5 meter lång och fjädringen är inställd på maximal komfort, vilket innebär att bilen kränger en hel del i kurvor. Men Rolls-Royce har aldrig försökt bygga sportbilar. Den ingenjör som föreslår en mer dynamisk känsla lär inte arbeta kvar särskilt länge.
Styrningen är lätt men exakt nog för att förmedla vad som händer med bilen. Det är tydligt att man fortfarande har kontroll, men det är inte poängen. Poängen är att glida, att vila, att komma fram utan att någonsin känna sig trött.

Rolls-Royce Ghost är en bil för dig som redan har allt
Att köra en Rolls-Royce Ghost är en upplevelse i sig. Här är varje detalj utformad för att förenkla, för att förbättra, för att förfina.
Series II är ingen revolution utan en bekräftelse på att Ghost redan var rätt från början. För dig som har råd är det här en bil som inte försöker imponera genom att nödvändigtvis skrika, åtminstone inte nere på kontinenten. Den viskar, och det är just det som gör den så mäktig.
Om du söker något som kombinerar tradition med lyx, som inte kompromissar med komforten och som levererar en körupplevelse där världen stängs ute, då är Rolls-Royce Ghost Series II bland det bästa du kan köpa.
Den är mer nedtonad än storebror Phantom, för att inte tala om ett antal miljoner billigare. Rolls-Royce Ghost Series II förblir en av de sista modellerna på marknaden med en V12-motor under huven. Ghost är även en av de mest övertygande lyxbilarna som någonsin existerat.

Helhetsintryck av Rolls-Royce Ghost 5/5
Motor: 6,75-liters, V12, dubbelturbo, 571 hästkrafter, 850 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,8 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2 490 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5545/1998/1573 mm
Pris: Från 3 850 000 SEK (Testbil ca 5 300 000 SEK)