Stora satsningar på nätet.
1 av 8
Stora satsningar på nätet. - Foto: TT BILD
2014 är det val till både riksdagen och EU-parlamentet.
2 av 8
2014 är det val till både riksdagen och EU-parlamentet. - Foto: TT NYHETSBYRÅN
Jonas Sjöstedt.
3 av 8
Jonas Sjöstedt. - Foto: TT NYHETSBYRÅN
Åsa Romson och Gustav Fridolin.
4 av 8
Åsa Romson och Gustav Fridolin. - Foto: TT NYHETSBYRÅN
Annie Lööf.
5 av 8
Annie Lööf. - Foto: JONAS EKSTRÖMER / SCANPIX
Jimmie Åkesson.
6 av 8
Jimmie Åkesson. - Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT
Stefan Löfven.
7 av 8
Stefan Löfven. - Foto: TT NYHETSBYRÅN
Fredrik Reinfeldt.
8 av 8
Fredrik Reinfeldt. - Foto: Tomas Oneborg

Så satsar partierna under supervalåret

Inför årets dubbla val handlar det mycket om kampanjplanering för de svenska partierna – och stora summor satsas på reklam på nätet.


Så mycket satsar varje parti:

Moderaterna: 50-60 miljoner kronor.

Centerpartiet: 70 miljoner kronor.

Folkpartiet: 35 miljoner kronor.

Kristdemokraterna: 25 miljoner kronor.


Socialdemokraterna: 70 miljoner kronor.

Miljöpartiet: 20 miljoner kronor.

Vänsterpartiet: 9,5 miljoner kronor.


Sverigedemokraterna: 45-50 miljoner kronor.

Nu är supervalåret 2014 här och Sveriges partier förbereder sig för ett år fyllt av kampanjande. En ny beräkning som Dagens Nyheter har gjort visar hur mycket respektive parti kommer att satsa under året. Sammanlagt handlar det om upp mot 340 miljoner svenska kronor.

För andra valet i följd tillåts nu politisk tevereklam, och den här gången väntas partierna satsa än mer kraft och pengar på det, inte minst på internet.

– Den stora förändringen sedan förra gången är att man måst­e ha en mer omfattande digital medie­strategi med köpt media. Det är så många väljare som tillbringar så mycket tid där, som läser media på det sättet. Man läser tidningar och kollar på tv i telefonen, i paddan, man ser klipp på You­tube, säger Moderaternas analys- och kommunikationschef Per Nilsson till Dagens Nyheter.

Sverigedemokraterna storsatsar

Allra mest pengar väntas Socialdemokraterna spendera, enligt Dagens Nyheter handlar det om omkring 70 miljoner kronor enbart på reklam. En siffra som kan jämföras med Moderaterna som beräknas spendera mellan 50 och 60 miljoner kronor.

Ett parti som antagligen kommer att synas mer i debatten inför årets val är Sverigedemokraterna som enligt Dagens Nyheters beräkningar kommer att nästan tredubbla sin valbudget och spendera mellan 45 och 50 miljoner svenska kronor i ett försök att nå det uppsatta målet att dubbla antalet riksdagsmandat. 

Enligt tidningen kommer en stor del av pengarna att läggas på  tv-reklam och post­utskick.

/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Då kan bitcoinutbudet halveras

Polisen rapporterar om brand, Nacka

"Bilbrand i Fisksätra.", skriver polisen på sin hemsida.

Teknikbolagen sänkte Wall Street

1 timme sedan
Teknikbolagen agerade sänke när Wall Street avslutade handelsveckan i moll. Nasdaqs kompositindex backade över 2 procent.

Kundtjänstens VÄRSTA typ av kund: "Avsluta samtalet"

1 timme sedan
Kundtjänstpersonal pratar med en mängd olika typer av personer. Kundtjänstmedarbetaren Marielle Grääs berättar för Nyheter24 att de flesta är trevliga men att det finns en typ som får personalen att sätta ner foten.

Polisen i Stockholm rapporterar om brand

2 timmar sedan
"Polis larmas till en villabrand i Långbro.", skriver polisen på sin hemsida.

Tredje borgmästare mördad i Ecuador

2 timmar sedan
Borgmästare Jorge Maldonado i gruvstaden Portovelo i Ecuador sköts till döds på fredagen. Det är det tredje mordet på borgmästare i landet inom en månad.