Sju miljoner britter fildelar illegalt

"Med hjälp av den bevisning rapporten ger oss kan vi utveckla en strategi".


En färsk rapport visar att över sju miljoner britter fildelar illegalt varje vecka. Det blir var nionde person i Storbritannien. De hade under den tiden tillgång till upphovsrättsskyddat material till ett värde av över 150 miljarder kronor.

Rapporten visar även att landets avancerade bredbandsuppkoppling ökar fildelningen markant då man nu kan ladda ner 200 MP3-filer på fem minuter, en DVD på tre och "allt Charles Dickens skrivit på tio".

Nu har nio representanter för bland annat musikbranschen slagit sig samman för att bland annat arbeta fram en lag som tvingar internetleverantörer att blockera tillgången till nätet för envisa fildelare. Enligt upphovsrättsindustrins lobbygrupp, SABIP, så utgörs mer än hälften av internettrafiken av illegal fildelning. Och SABIP får nu stöd från regeringen.

– Rapporten sätter den illegala fildelning i rätt sammanhang och visar vilken stor påverkan den har och har haft på upphovsrättsindustrin och den brittiska ekonomin som helhel, säger David Lammy, minister, ansvarig för imaterialrättsfrågor till BBC.

"Stor nytta"

Lammy säger även att man inte kan lösa fildelningsfrågan nationellt i Storbritannien. Problemet måste lösas internationellt.

– Det här är inte ett problem som kan begränsas inom vissa gränser. Därför är jag övertygad om att andra EU-stater och deras upphovsrättsindustrier kommer att ha stor nytta av den här rapporten.

Nu vill SABIP hjälpa regeringen att nå sina mål och stoppa den illegala trafiken.

– Med hjälp av de bevis rapporten ger oss kan vi utveckla en strategi som kan stötta de riktlinjer som håller på att utvecklas i det här otroligt snabba området, säger Dame Lynne Brindley, som sitter på SABIP:s styrelse.

Samtidigt menar representanter för internetleverantörerna att det inte är deras ansvar att kontrollera nätet.

Spotify satsar på England

Den stora illegala fildelningen beror till stor del på underutvecklingen av gratis- eller betaltjänster på nätet. Det är en av anledningarna till varför den succéartade musiktjänsten Spotify valt att satsa mer på Storbritannien och mindre på Sverige under den kommande perioden.

– Vi prioriterar den engelska marknaden. Det är inte för att vi tycker att den svenska marknaden är dålig på något sätt, utan för att den engelska marknaden är Europas största annonsmarknad och Europas största musikmarknad, säger Spotifys grundare Daniel Ek till Computer Sweden.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!