Nyheter24
Annons

Expert om drönarskydd: Inte dyrt och inte svårt

Publicerad: 25 sep. 2025, kl. 14:24
Uppdaterad: 25 sep. 2025, kl. 14:44
Polis på plats vid en av landningsbanorna på Kastrup på måndagskvällen efter rapporter om oidentifierade drönare. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson / TT

Att bygga effektiva radarsystem mot drönare runt svenska flygplatser skulle varken vara dyrt eller svårt, enligt Hans Liwång, professor i försvarssystem. Men att skjuta ner dem skulle medföra alltför stora risker.

Enligt statsminister Ulf Kristersson har Sverige antidrönarsystem runt ett antal flygplatser. I en TT-intervju konstaterar han att drönarteknologin har förändrat riskbilden:

— Det är därför vi installerat antidrönarsystem, i första hand för att upptäcka, men också för att ta ned dem, säger Ulf Kristersson.

Men Hans Liwång tar uttalandet med en nypa salt.

— Ett drönarskydd på svenska flygplatser kan innebära många saker. Det kan ju också innebära till exempel att personalen har i uppdrag att titta uppåt och rapportera in misstänkta händelser eller att trafikflygledare, om de får ett eko som är misstänkt, ska rapportera det, säger Hans Liwång.

Ingen klar bild

Trots sin expertroll har han själv ingen klar bild av hur drönarskyddet ser ut.

Annons

— Jag har hört Arlanda säga att de sedan förra året installerat den här typen av system, säger han.

Det som behövs är radarsensorer med väldigt kort våglängd, som kan upptäcka och ge detaljinformation om små mål, som till exempel drönare.

— Man behöver placera ut dem på välvalda platser runt flygplatserna för att det ska bli heltäckande. Kostnaden är hanterbar jämfört med all annan utrustning som finns på en flygplats.

Med sådana system blir det möjligt att registrera drönarnas start- och landningsplatser, om de ligger inom några kilometer från flygplatsen. Det ger polisen större förutsättningar att kunna ringa in vilka som ligger bakom.

— Det är inte speciellt dyrt och inte speciellt svårt, säger Hans Liwång.

”Innebär risker”

Det finns också färdigutvecklade system för att stoppa drönare, dels elektromagnetiska vapen, som förstör drönarnas elektronik, och dels automatkanoner som med hög precision kan skjuta ner dem.

— Men det innebär risker för utrustning och personer på marken, så det är inte säkert man vill göra det över en flygplats, säger Hans Liwång.

De nya uppgifterna om drönare vid danska flygplatser beskriver han som ”väldigt luddiga”.

— Det är generellt så att med den här typen av efterincidenter som vi hört om den gångna natten är det mycket större sannolikhet att det är felaktiga uppgifter eller att man har varit överdrivet försiktig och därmed dragit felaktiga slutsatser.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons