LONDON. Brittiska föräldrar har länge rasat mot att reklam, musikvideos och mode som riktas till deras barn. Många tycker att den är alldeles för sexualiserad.
Har det gått för långt i Storbritannien eller har de bara moralpanik?
– Man hamnar i någon slags moralkonservativ strömning. Den utvecklingen som sprids i Europa är något vi får akta oss för, säger riksdagsledamoten Carina Hägg (s), som bland annat motionerat om "sexualiseringen av det offentliga rummet", till Nyheter24.
Hon hävdar att det är svårt att jämföra förhållandena i de båda länderna men uttrycker ändå en viss skepsis till britternas krafttag mot reklam, mode och musikvideos.
– Jag känner väl en viss oro att de riskerar att gå för långt, säger Hägg.
Branschen har 18 månader på sig
Det är en utredning beställd av premiärminister David Cameron vars resultat publiceras på måndag som lär kräva hårdare tag mot de berörda branscherna. Om de inte förbättrar sig inom 18 månader väntar hårdare kontroll från myndigheterna, uppger The Guardian.
Frågan är om samma hot om hårdare tag behövs i Sverige.
– Man måste skydda barn enligt barnkonventionen men det måste göras i förhållande till yttrandefriheten, säger Carina Hägg.
"För komplicerat att anmäla"
Trots oron över att britterna kan ha fallit offer för en växande moralkonservatism finns det områden som även Sverige bör förbättra.
– Det är för komplicerat att anmäla reklam. Och det behövs något organ där man kan följa upp fallen, det finns inte idag, säger Hägg.