Skulle brittiska föräldrar tycka att dessa båda flickor klär sig för vuxet?
1 av 4
Skulle brittiska föräldrar tycka att dessa båda flickor klär sig för vuxet? - Foto: Torsten Silz / AP
Carina Hägg (s), här med riksdagens talman Per Westerberg, har engagerat sig i frågor som rör sexualiseringen av det offentliga rummet.
2 av 4
Carina Hägg (s), här med riksdagens talman Per Westerberg, har engagerat sig i frågor som rör sexualiseringen av det offentliga rummet. - Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX
David Cameron verkar brinna för barnen. Eller i alla fall för deras föräldrar.
3 av 4
David Cameron verkar brinna för barnen. Eller i alla fall för deras föräldrar. - Foto: STEFAN WERMUTH / AP
Victorias Secret-tjejerna för sexiga?
4 av 4
Victorias Secret-tjejerna för sexiga?

Är det för mycket sex?

Storbritannien hotar reklambranschen med hårdare tag om inte sexualiseringen minskar. Något för Sverige?


Brittiska föräldrars syn

En undersökning av Reg Bailey, utredaren bakom rapporten, bland brittiska föräldrar har visat följande.

- Två tredjedelar av föräldrarna har kommit över kläder, leksaker, spel, musikvideos eller andra produkter som de tyckt varit olämpligt till den åldersgrupp de riktat sig till.

- 40 procent av de tillfrågade hade sett saker i det offentliga rummet som de tyckte var olämpligt för barn att se med tanke på sexuellt innehåll.

- 41 procent hade sett liknande saker som i föregående punkt i teve före klockan 21.

- Mer än 60 procent av de som reagerat på olämpliga saker svarade att de inte anmält eftersom de inte trodde något skulle hända eller eftersom de inte visste hur man går till väga.

- Ungefär hälften av föräldrarna ansåg att kändiskulturen, vuxenkläder och musikvideos uppmuntrar barn att verka äldre än de är.

LONDON. Brittiska föräldrar har länge rasat mot att reklam, musikvideos och mode som riktas till deras barn. Många tycker att den är alldeles för sexualiserad.

Har det gått för långt i Storbritannien eller har de bara moralpanik?

– Man hamnar i någon slags moralkonservativ strömning. Den utvecklingen som sprids i Europa är något vi får akta oss för, säger riksdagsledamoten Carina Hägg (s), som bland annat motionerat om "sexualiseringen av det offentliga rummet", till Nyheter24.

Hon hävdar att det är svårt att jämföra förhållandena i de båda länderna men uttrycker ändå en viss skepsis till britternas krafttag mot reklam, mode och musikvideos.

– Jag känner väl en viss oro att de riskerar att gå för långt, säger Hägg.

Branschen har 18 månader på sig

Det är en utredning beställd av premiärminister David Cameron vars resultat publiceras på måndag som lär kräva hårdare tag mot de berörda branscherna. Om de inte förbättrar sig inom 18 månader väntar hårdare kontroll från myndigheterna, uppger The Guardian.

Frågan är om samma hot om hårdare tag behövs i Sverige.

– Man måste skydda barn enligt barnkonventionen men det måste göras i förhållande till yttrandefriheten, säger Carina Hägg.

"För komplicerat att anmäla"

Trots oron över att britterna kan ha fallit offer för en växande moralkonservatism finns det områden som även Sverige bör förbättra.

– Det är för komplicerat att anmäla reklam. Och det behövs något organ där man kan följa upp fallen, det finns inte idag, säger Hägg.

/
/
/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!