Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Europas elbilar ska gå på 400 volt

Nyheter | 19/04/2009 22:09

Det har talats om att biljättarna blockerar den gröna revolutionen. Inte längre.

Bil- och eljättar i Europa har enats om en viktig kugge i framtidens bilvärld: En universalkontakt som möjliggör snabb laddning av elbilar. Kontakten avtäcks på måndagen.

– En bil måste kunna laddas i Italien på exakt samma sätt som i Danmark, Tyskland eller Frankrike, säger det tyska elbolaget RWE:s taleskvinna Caroline Reichert enligt nyhetsbyrån AFP i måndagens Die Welt.

Reichert uttalade sig inför måndagens officiella lansering av kontakten, på årets stora energimässa i Hannover.

Om kontakten, och inte minst den elektriska infrastrukturen att plugga in den i, får spridning över Europa ska framtidens laddningstider för elbilar kunna räknas i minuter snarare än timmar.

Kontakten har tre pinnar och kräver 400 volt i vägguttaget.

Just volten är avgörande, framgår av laddningsstatistiken för den omtalade superelbilen Tesla Roadster. I Teslas hemland USA har man normalt 120 volt hemma, en spänning som gör att det tar tiotals timmar att ladda Roadsterns batterier från tomt till fullt. Med 240 volt tar samma process bara drygt tre timmar, och med 400 volt eller mer skulle laddningen kunna utföras på en bråkdel av tiden.

Bland bilföretagen som står bakom måndagens kontaktlansering finns BMW, Fiat, Mitsubishi, Toyota, Volkswagen samt Volvos ägare Ford och Saabs ägare General Motors. På energisidan deltar bland andra Eon, Vattenfall, EDF, Endesa och Enel.

Renodlade elbilar är ännu svåra att få tag på i Europa, men i Berlin går det att långtidshyra en elversion av BMW:s "hundkoja" Mini och Norge saluför sin minibil Think.

Nästa år ska bland andra Mitsubishis I-Miev och General Motors Volt lanseras.

Och Tesla Roadster, som redan rullar på gatorna i Kalifornien, går att beställa för senare leverans i Europa - men då med den saftiga prislappen 100 000 euro (1,1 miljoner kronor). När dollarn stod som lägst i somras kostade Teslan i USA mindre än 600 000 kronor.

Skrivet av: