Lördag 16 Okt
Stockholm

Forskning: Så botar du din sömnlöshet

Svårt att somna?
Svårt att somna?. Foto: MARTINA HOLMBERG/TT/JONAS EKSTROMER

Enligt ny forskning har personer som lider av sömnlöshet förändringar i hjärnan.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Självklart kan alla ha kvällar då det är lite svårare att somna och nätter då man inte sover något alls.

Men det är när det sitter i under en längre tid som läkarna kallar det insomnia, vilket betyder att personen i fråga inte får tillräckligt många timmar sömn under en månad, skriver SVT.

Problem med resonerande

I studien ingick 53 patienter, var av 23 av de led av kronisk sömnlöshet. De personerna hade också lägre förmåga till kommunikation i de delar av hjärnan som bland annat sköter människans fokus, problemlösning och vakenhet.

– Det här var en ganska spännande studie där man har tittat på de delar av hjärnan som har med kognitionen att göra, säger säger John Axelsson som är sömnforskaren vid Karolinska institutet, till SVT.

Delar i vår kropp pratar med varandra via nervtrådar och utan ett skydd, myelin, runt nervtrådarna försämras kommunikationen.

KBT är lösningen

Hos de personer med sömnlöshet hade myelin minskat i vissa områden och de delar av hjärnan som hade mindre myelin styr över medvetenheten och sömnen.

– Det bästa sättet att förändra sina sömnbeteenden är via KBT. Beteenden är för det mesta bra för de hjälper oss att fatta hur vi ska fungera och agera. Men om man har lärt in ett beteende fel kan det vara knepigt att ändra, säger Axelsson, till SVT.

Nästan 80 procent blir bättre med det, man lär sig att sova på nytt samt förbättra sina tankar om sömn.

KBT visar sig faktiskt vara det överlägset bästa när det handlar om att bota sin sömnlöshet i det långa loppet.

Lider du av sömnlöshet?
Tack för din röst!
Kommentera
Kopiera länk
Dela
Senaste nytt