Olof K Gustafssons clickfiskar Joakim Lundell

https://www.youtube.com/watch?v=X9hSDwh4WtY

Olof K Gustafsson ringer upp Joakim Lundell för ett samtal som varar i dryga 60 minuter och där han vill veta varför Joakim kallat honom för pedofil, någonting som Joakim förnekar. 
Det är ungefär det som händer i den här videon.
Här kommer ett litet smakprov:

Olof K Gustafsson: Kallar du mig pedofil, gubben?
Joakim Lundell: När har jag gjort det?
O: Tror du att bara för att man inte är medveten om det, att det är rätt?
J: Eftersom att jag inte har kallat dig för det så…
O: Trodde du jag bara satt i Ryssland och lallade runt eller?
J: Jag har inte kallat dig för det…
O: Är det rätt eller fel? Rätt eller fel, Joakim Lundell?
J: Eftersom jag inte kallat dig för det, så finns det ju inte mycket att uttala sig om den saken.
O: Jävligt tuff på dina Instagram Stories, men nu är det jävligt mycket lall alltså. Jag är här i Stockholm, du kan ju komma hit. Kom till T-centralen, jag är här. Vi kan prata om det, face to face.

Bla bla bla…

O: Om du kallar mig för pedofil så är det en överträdelse, förstår du det ordet på svenska?
O: Du har legat med folk i Sverige, jag har aldrig legat med någon i Sverige. Någonsin.

Den här videon fortsätter i ytterligare 56 minuter efter det här, men det finns ingen som helst anledning för någon att titta vidare. 
Joakim Lundell kan aldrig få tillbaka den här timmen han spenderat i telefon med Olof, men det finns fortfarande hopp för er.
Dock borde Jocke få en medalj för lång och trogen telefontjänst. Att han inte bara klickar bort samtalet är för mig en gåta, men han är uppenbarligen utrustad med ett betydligt större tålamod än det jag välsignats med.

Joakim väljer att bemöta Olof på det här viset, vilket är ungefär det mått energi som någonting sådant här clickfiskande drama förtjänar.

”Kom till T-centralen, jag är här. Vi kan prata om det face to face?”
Olof K Gustafsson goes ”Danielle Bregoli”.

Ringer det ingen klocka när du hör det namnet?
Klicka här. ???

Fast Fashionföretagens ratade kläder fyller klädkyrkogård i Chile

Det här inlägget kom upp en snabbis igår, men här är det igen. 

59.000 TON nya och begagnade kläder samlas på hög i Chile varje år.
Kläderna är ett resultat av bland annat västvärldens fast fashion-konsumtion och hamnar i landets frihandelszon och eftersom ingen vill eller kan betala för de kasserade kläderna så hamnar de på hög, en gigantisk soptipp för kläder.
Hur stor del av det här klädberget kan vi beskylla svenska influencers för? Inte mer än hälften, va?

Jennie H, som driver kontot Ekoliv, rekommenderar dessa punkter om man vill dämpa nykonsumtionen och börja leva mer hållbart.

• Köp secondhand
• Låna
• Vid köp av nytt: impulshandla inget du egentligen inte behöver, se till att det är kvalité och hållbart i många år, gynna gärna små företag. Kolla hur schysst det är producerat. Kan det finnas schysstare alternativ?
Ett genomtänkt och kvalitativt köp är oftast det som kommer användas i många år framöver.

Jag fick även frågan om ballonger i ett mail.
Det är ju en trend just nu att ha så kallade ballongbågar som dekoration till allt från baby showers och bröllop till födelsedagar och events.
Personligen tycker jag de ser ut som stora och små hemorrojder, men det är kanske bara jag?

Jag tycker man ser annonser för ballongbågar, hela tiden på Facebook Marketplace.
Istället för att kassera dem så snart man är klar, så erbjuds de till någon annans evenemang, eftersom de säkerligen håller sig fina ganska länge.
Detta är ju positivt så klart, men det är ändå väldigt många ballonger att använda på en enda gång. Även om jag slår ihop alla ballonger från min barndoms födelsedagskalas tror jag ändå inte att jag skulle komma upp i antalet ballonger i en enda ballongbåge, och då gillar jag ändå ballonger.

Så här skriver exempelvis företaget Partyland om sina olika ballonger:

Alla våra latexballonger är gjorda av naturlig latex, vilket är biologiskt nedbrytbara.
Latex är därmed en förnybar resurs.
[…]

Folieballonger är tillverkade av microfolie och därför inte biologiskt nedbrytbara.

Tack för tips!

Therese Lindgren om varför hon enbart vill ha en kvinnlig skräddare

Therese Lindgren är på jakt efter en kvinnlig skräddare och svarar nu på frågan om varför jag bara en kvinnlig.
Hon är mer bekväm med det, skriver hon och menar samtidigt att det är jättetråkigt att behövs dra alla män över en kam.
Hon är 35 år och har fått hjälp av manliga skräddare i 20 år, och känner att de har fått sin chans nu.

Jag tycker inte det är alls konstigt. 
Vissa känner sig mer bekväm med en kvinnlig skräddare, än en manlig, på samma vis som vissa kvinnor inte bryr sig om könet på sin gynekolog, medan andra bara kan tänka sig att gå till en kvinnlig läkare.
Helt naturligt tänker jag.

Har du någon situationen där du föredrar något av könen (eller ickebinärt) framför det andra?


Det enda jag kan tänka på när jag skriver det här inlägget är den här scenen från Vänner.**

Joey: Isn’t that how a tailor measures pants?
Ross: Yes, yes, it is. In PRISON!!

**givetvis är övergrepp ingenting att skratta åt, så jag ber om ursäkt till alla som blev stötta av att jag publicerade den här scenen från S02E01 av Vänner.

Provocerande influencers

Mrs_Lindh – som själv är en influencer – listar nu ett gäng saker som hon provoceras av vad gäller kollegorna, aka andra influencers.

– De som släpper sina värderingar när det kommer till samarbeten.
– De som står för women empowerment, men bara i teorin.
– De som gillar att få engagemang men inte ger tillbaka.
– De som fyller sitt flöde med endast samarbeten.
– De som ser ner på begreppet ”influencer”.

Jag blir provocerad av influencers som inte kan sin bransch och som inte är det minsta intresserade av att lära sig den.
Jag vill lägga små små legobitar i alla deras skor.

Vad provocerar dig?
Notera!
VAD, inte vem! 🙂