Elever vill mest av allt lära sig

En undersökning visar att eleverna sätter kunskap högst av alla mål i skolan.


En ny undersökning visar att eleverna sätter kunskap högst av alla mål i skolan. Ordföranden i Lärarnas Riksförbund Metta Fjelkner hoppas att det blir en politisk väckarklocka.

– Alla politiker oavsett färg borde lyssna till detta. Det visar att eleverna tycker likadant som lärarna, som föräldrarna - och som väljarkåren, säger Fjelkner till TT.

LR och elevorganisationen Seco har låtit intervjua drygt 1 000 elever i grundskolan och gymnasiet om hur de ser på skolans uppgift. Undersökningen, som TT tagit del av, ska debatteras under Almedalsveckan i Visby.

Nio av tio elever i undersökningen anser att kunskapsuppdraget är viktigt eller mycket viktigt. Bara en procent säger att det uppdraget är oviktigt. Samtidigt anser många elever att också skolans sociala uppdrag är viktigt. Totalt 76 procent tycker att det uppdraget är viktigt eller mycket viktigt.

En försöksarena

Men när de båda uppdragen ställs mot varandra är trenden klar. Då svarar drygt två tredjedelar att kunskapen är viktigast, medan en knapp tredjedel anser att det sociala är viktigast. Fjelkner säger att hon inte är förvånad över resultatet.

Hon och andra lärare är sedan många år väl medvetna om elevernas kunskapstörst, säger hon. Problemet är snarare att politiker genom åren gjort skolan till "en försöksarena" där det sociala uppdraget satts alltför långt framför kunskapen. Fjelkner anser att betoningen av det sociala uppdraget, och tron på att barnen då mår bra, har varit missriktad.

"Är tragiskt"

Det viktiga är ju att skapa förutsättningar för att eleverna ska kunna lyckas, för då mår man bra. Fjelkner vill ha den lärarutbildning som ligger i regeringens förslag till ny skollag, men också att staten tar större ansvar för att skapa en lägsta nationell kvalitetsnivå i den kommunala skolan.

94 procent av eleverna svarar också att lärarens kunnighet är viktig eller mycket viktig för att de ska kunna lära sig mesta möjliga. Lika hög andel värderar lärarens skicklighet, framgår av undersökningen som publiceras på Svenska Dagbladets Brännpunkt-sida på måndagen.

– Det är tragiskt att det från ansvarigt politiskt håll inte ansetts som viktigt vad lärarna verkligen kan. De har setts som handledare som visar var man kan hitta kunskap, säger Fjelkner.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!