Unga dissar Facebook

Endast 40 procent av personerna i åldersgruppen 13-17 är medlemmar.


Enligt ny statistik som en strateg inom sociala medier tagit fram är ungdomar i åldern 13-17 tämligen ointresserade av att ingå i det sociala nätverket Facebook. Endast 40 procent av personerna i åldersgruppen är medlemmar.

Men för ungdomar som bara är några år äldre, 18-21, är siffran mer än det dubbla, 87 procent.

– Det händer något där i 17–18-årsåldern, man lämnar Bilddagboken och går över till det ”vuxnare” Facebook i stället, säger forskaren Simon Sundén till Helsingborgs Dagblad.

Svenska Bilddagboken är däremot omåttligt populär hos tonåringarna. Enligt nyligen presenterade siffror har sajten nu över 250 miljoner bilder och långt över en miljon bilddagböcker finns upplagda.

Lunarstorm lyckades inte nå en ny generation när den gamla växte upp. Bilddagboken har lite samma stuk som Facebook, men är mycket mer bildfokuserat och det går hem bland ungdomarna, som ständigt tar en massa bilder med mobilkameran och lägger upp, konstaterar Simon Sundén.

Han understryker att Facebook alltjämt är den dominerande aktören på den sociala nätverksmarknaden. Ungefär var fjärde svensk är medlem men de riktigt unga drar sig för att bli medlemmar eftersom sajten befolkas av så många "gamlingar".

– Vilken 15-årig tjej vill få en vänförfrågan från pappa? undrar Sundén.

Musikern Julian Smith listar 25 saker han hatar med Facebook:

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!