Anna Anka hetare än statsbudgeten

Hollywoodfrun fick mer mediautrymme än både budgetpropositionen och Obama.


Mitt under den rådande finanskrisen lyckades en för bara någon månad sedan helt okänd hemmafru få mer utrymme i svensk media än budgetpropositionen.

Över 1 400 artiklar skrevs om lyxfrun Anna Anka i svensk media i september.

Budgeten nådde bara 1 350 artiklar.

Statistiken är framtagen av medieanalysföretaget Retriever och baseras på 350 tryckta tidningar, 1300 nyhetsbärande webbkällor och 7 500 bloggar.

– Anna Anka är ett nutidens mediefenomen. Att hon får mer utrymme i traditionella medier än budgetpropositionen är något anmärkningsvärt. Hon har också fått mer publicitet de senaste 30 dagarna än vad Obama fått för fredspriset, säger Therése Olsson, marknadschef på Retriever.

Undersökningen visar också att Anna Anka genererade 1 100 blogginlägg under september månad. Intresset verkar dock ha svalnat betänkligt i och med att programmet slutat sändas.

– Anna Anka är kontroversiell och väldigt tydlig i sina åsikter, hennes uttalanden har blåst nytt liv i den svenska jämställdhetsdebatten, fortsätter Therése Olsson.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!