Polisens kampanj mot kvinnovåld ett fiasko

Kvinnojourerna riktar kritik mot polisens satsning. Men på Rikspolisstyrelsen är man nöjda med projektet.


Polisens kampanj mot kvinnovåld - Kom till oss - har sedan september drivits på nätet och med påkostade annonskampanjer i media och kollektivtrafik.

Målet har varit att få fler att anmäla brott i nära relationer.

–  Kampanjen är i princip avslutad och det har gått bra. Dels har allt det praktiska löpt på som planerat, dels har det kombinerade arbetet internt fungerat på så vis att anställda har känt till kampanjen och kunnat svara allmänheten på frågor om den, säger Anders Hagqvist Rikspolisstyrelsen till Dagens Nyheter.

Men det ser, enligt statistik från Brottsförebyggande rådet (Brå) inte ut som att kampanjen gett någon effekt. Polisens målsättning om att fler ska anmäla tycks till exempel komma på skam.

Om genomsnittet för årets preliminära siffror skulle återspeglas också på december månad blir år 2009 i stället det enda år under ett helt decennium som antalet anmälningar går ner.

Också landets kvinnojourer förmedlar bilden av ett misslyckande.

–  Ingen har fått information av polisen och ingen har märkt av vare sig en ökad tillströmning eller att de som kommer dit känt till kampanjen. Några jourer har med anledning av enkäten uttryckligen frågat kvinnorna om de kände till kampanjen, men det hade ingen. Det känns väl inte så jättepositivt, säger Carina Ohlsson, ordförande för Sveriges kvinno- och tjejjourer till DN.

/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!